Stan przedcukrzycowy – Alice Figueroa [Recenzja]

Cukrzyca jest jedną z najgroźniejszych chorób cywilizacyjnych. To przewlekła choroba dietozależna, z którą zmagają się miliony chorych na świecie. Pacjenci odpowiednio prowadzeni farmakologicznie, ze zmodyfikowaną dietą i stylem życia mogą jednak często żyć w komforcie. Czy samej cukrzycy można jej uniknąć? Nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ wiele zależy także od czynników genetycznych i indywidualnych predyspozycji. Na etapie insulinooporności lub stanu przedcukrzycowego można ją próbować zażegnać.

Tytuł: Stan przedcukrzycowy Dieta i plan działania. Jak ustrzec się przed cukrzycą i żyć zdrowiej
Autor: Alice Figueroa
Wydawnictwo: Publicat
Ilość stron: 192
Rok wydania: 2022

Stan przedcukrzycowy – o książce

To właśnie stanowi przedcukrzycowemu poświęcona jest najnowsza książka Alice Figueroa. Autorka to dyplomowana dietetyczka i specjalistka z dziedziny zdrowia publicznego. Jest też trenerką i edukatorką programu zapobiegania cukrzycy.

Książka poza częścią teoretyczną zawiera liczne przepisy i porady praktyczne. Wdrożenie w życie codzienne zawartych w niej porad przybliży czytelników do obranego celu. Zwiększy szansę na cofnięcie stanu przedcukrzycowego.

Czym jest stan przedcukrzycowy

Treść książki autorka podzieliła na dwie części. W pierwszej wytłumaczyła, czym jest stan przedcukrzycowy i do czego może doprowadzić jego lekceważenie. Podkreśliła, że wcześnie wychwycony stan przedcukrzycowy może być skutecznie cofnięty. To zaś jest efektem prawidłowej diety i regularnej aktywności fizycznej.

Pacjent powinien stale monitorować swój stan zdrowia i wszelkie nieprawidłowe wyniki badań konsultować bezpośrednio z lekarzem. Alice Figueroa wskazała także na istotny czynnik psychologiczny w zapewnieniu dobrostanu pacjenta. Praca nad sobą pod względem fizycznym, ale także psychologicznym przyniesie znacznie lepsze rezultaty profilaktyczne, jak i terapeutyczne.

Dieta tarczą przed cukrzycą

W drugiej części książki Alice Figueroa zaproponowała dwutygodniowy gotowy jadłospis. Stworzyła go dla osób, chcących uregulować gospodarkę węglowodanową. W części przepisowej autorka zamieściła pomysłowe przepisy na:

  • śniadania i smoothies,
  • sałatki i lekkie dania obiadowe,
  • dania obiadowe,
  • przekąski,
  • przystawki,
  • a nawet słodycze.

Wśród ciekawszych przepisów w książce „Stan Przedcukrzycowy. Dieta i plan działania” znalazły się takie propozycje jak np. korzenny dyniowy budyń z nasion chia, sałatka makaronowa z miętowym pesto, sałatka z trzech fasoli.

Zobacz również
co ci leży na sercu okładka

Wśród dań głównych najbardziej atrakcyjnie wydają się między innymi potrawka curry z bakłażanem i ciecierzycą, łosoś pieczony w imbirze i sezamie czy warzywny stir-fry z tofu.

Z przystawek do wypróbowania są np. pieczarki z ciecierzycą w glazurze balsamicznej lub humus buraczany. Dla tych, którzy nie mogą obyć się bez słodkości, Alice Figueroa zaproponowała między innymi trufle czekoladowe, shake czekoladowo-wiśniowy oraz wegańskie lody z bananami i pastą z orzechów nerkowca

Podsumowanie

Książka Alice Figueroa to zbiór porad oraz przepisów skierowanych do osób zagrożonych rozwojem cukrzycy typu II. Osoby świadome znaczenia zmiany diety i wdrożenia regularnej umiarkowanej aktywności fizycznej znajdą w tej pozycji wiele praktycznych porad, ułatwiających wdrożenie tych istotnych zmian stylu życia.