Mango i jego prozdrowotne właściwości. Wyniki badań

Avatar photo
Mango

Mango od tysiącleci uprawiane jest w Azji Południowej, a obecnie  jego uprawy znajdują się w wielu cieplejszych regionach na całym świecie. Są narodowym owocem Indii, Pakistanu i Filipin. Owoc ten zawiera szereg witamin i składników mineralnych, jest szczególnie bogatym źródłem witaminy C i kwasu foliowego. Mango zawiera także wiele polifenoli, takich jak flawonoidy.

Jakie właściwości prozdrowotne ma mango?

W jednym z badań [1] poproszono 24 kobiety o spożywanie 330g mango dziennie przez 2 tygodnie…

Uważa się, że polifenole mają działanie przeciwutleniające.  Grupa badaczy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis (USA) postanowiła ocenić konkretne korzyści zdrowotne wynikające ze spożywania mango. W tym celu zrekrutowano 24 zdrowe kobiety w wieku pomenopauzalnym i poproszono je o spożywanie 330 gramów mango każdego dnia przez 2 tygodnie. Do badania wybrano odmianę Ataúlfo, ponieważ jest bogatym źródłem polifenoli, np. mangiferyny, kwercetyny czy kwasu galusowego.

Po dwutygodniowym eksperymencie uczestniczki powróciły do swojej standardowej diety, a w ciągu 13 kolejnych dni poproszono je o unikanie konsumpcji mango. Wyniki przedstawiono niedawno na dorocznym spotkaniu American Society for Nutrition – Nutrition 2018, które odbyło się w Bostonie. Zostały one również opublikowane w „The FASEB Journal”.

mango organizm

W celu oceny bioaktywności mango, naukowcy dokonywali pomiarów na różnych etapach badania, w tym mierzono tętno i ciśnienie krwi uczestniczek. Zespół badawczy również pobrał próbki krwi i wydychanego powietrza. Po przez ocenę próbki wydychanego powietrza  można analizować stan flory jelitowej.

Zdrowy układ krwionośny

Zauważono w czasie badania, że owoc pomagał w rozluźnieniu naczyń już 2 godziny po spożyciu. Naukowcy odkryli, że skurczowe ciśnienie krwi było znacznie niższe w 2 godziny od spożyciu mango. Ciśnienie tętna (różnica skurczowego i rozkurczowego ciśnienia tętniczego) było również znacząco niższe w tym samym czasie.

Zobacz również
trawienie

Zdrowie jelit

Test wydychanego powietrza mierzył poziom wodoru i metanu. W tego typie testu metan jest uważany za oznakę złego stanu zdrowia jelit. Z 24 uczestników jedna czwarta wydychała metan na początku próby. Spośród tych sześciu osób połowa z nich wykazywała zmniejszoną ilość wydychanego metanu po spożyciu mango, co może świadczyć o pozytywnym wpływie spożywania owocu na procesy fermentacyjne w jelitach. Tak więc badanie, które wykorzystywało niewielką grupę badanych, zdawało się udowadniać pewne korzyści zdrowotne z jedzenia mango.

Pozostałe właściwości mango

🔎 Meta-analiza 13 badań [2] ponadto wykazała kolejne pozytywne właściwości mango oraz produktów. Wśród nich zaś:

  • poprawę kontroli poziomu cukru we krwi,
  • poprawę profilu lipidowego,
  • zmniejszenie apetytu,
  • podnoszenie nastroju,
  • zwiększenie wydolności fizycznej podczas ćwiczeń,
  • poprawa funkcjonowania naczyń krwionośnych,
  • zmniejszenie ryzyka infekcji dróg oddechowych
  • Bibliografia:

    1. Li X, Vanness MA, Holt RR, Horn WF, Keim NL, Keen CL, Hackman RM. Effects of two weeks of daily mango fruit intake on vascular function, blood pressure and gut fermentation in healthy adult women. The FASEB Journal, June 2018.
    2. Minniti, G., Laurindo, L. F., Machado, N. M., Duarte, L. G., Guiguer, E. L., Araujo, A. C., … & Barbalho, S. M. (2023). Mangifera indica L., By-Products, and Mangiferin on Cardio-Metabolic and Other Health Conditions: A Systematic Review. Life13(12), 2270.
    • Data pierwotnej publikacji: 9.07.2018
    • Data ostatniej aktualizacji o wyniki badań: 25.12.2023