Jak dużo powinnam przybrać na wadze podczas ciąży?

Tycie w czasie ciężyJestem w drugim miesiącu ciąży i bardzo chciałabym zrobić wszystko żeby moje dziecko zdrowo się rozwijało. Chciałabym się dowiedzieć ile powinnam przybrać na wadze w ciągu kolejnych siedmiu miesięcy mam 152 cm wzrostu i ważę 79 kg. Czy dobrze jest dużo przytyć czy lepiej dążyć do określonej masy ciała? Jak to wpłynie na moje za potrzebowanie energetyczne – ile kalorii jest mi potrzebnych w ciągu dnia?

Jak dużo powinnam przybrać na wadze podczas ciąży?

Większość kobiet prawidłowo powinno przybrać 9-12 kilogramów w czasie ciąży. To ile przytyjesz zależy przede wszystkim od Twojej masy i składu ciała sprzed ciąży. Powinnaś przybrać na wadze wystarczająco by zapewnić prawidłowy rozwój dla dziecka jednak nie za dużo by nie doprowadzić do otyłości która może prowadzić do komplikacji w ciąży i przy porodzie. Poza tym późniejsza utrata nadprogramowych kilogramów będzie wymagała znacznie więcej wysiłku.

Kobiety z nadwagą w okresie przed ciążowym nie powinny być bardziej zagrożone problemami zdrowotnymi w ciąży niż kobiety o prawidłowej masie ciała jednak będą borykały się z jeszcze większą nadwagą po urodzeniu dziecka.

Kobiety otyłe zachodzące w ciążę są bardziej narażone na różnego rodzaju komplikacje takie jak cukrzyca ciążowa czy dłuższa hospitalizacja poporodowa. Z drugiej strony kobiety z niedowagą są bardziej narażone na urodzenie dzieci z niską masą urodzeniową, ich dzieci wolniej rosą oraz ich ciąże są z grupy podwyższonego ryzyka.

Jeść za dwoje?

Według zaleceń Amerykańskiej Akademii Żywienia i Dietetyki ciężarne kobiety przeciętnie powinny spożywać 2 200 to 2 900  kalorii na dobę. Aby dostarczyć organizmowi podaną liczbę kalorii można skorzystać z dostępnych programów żywieniowych lub skonsultować się z dietetykiem który pomoże skomponować zbilansowanę dietę. Dopóki nie występuje zagrożenie niedowagą nie należy nadmiernie przejmować się dostarczaniem większej niż dotychczas ilości kalorii w pierwszym trymestrze ciąży Zapotrzebowanie energetyczne organizmu wzrośnie o około 350 kalorii na dobę w drugim trymestrze i o około  450  kalorii w ostatnim.

W czasie ciąży zaleca się prowadzenie urozmaiconej diety zapewniającej dostarczenie matce i dziecku wszystkich niezbędnych substancji mineralnych i witamin oraz białka będącego budulcem dla rozwijającego się organizmu. Bycie w ciąży nie powinno być jednak wymówką dla objadania się słodkościami i pokarmami bogatymi w tłuszcz. Staraj się zwiększyć kaloryczność swojej diety przez dodatek warzyw i owoców (bogatych w kwas foliowy) pieczywo z pełnego ziarna, orzechy, nasiona, oraz odtłuszczone mleko bogate w wapń potrzebny do rozwoju kości dziecka.

Dodaj komentarz