Źródła wapnia

Rolę wapnia w diecie ciężko jest przecenić – wapń to nie tylko zdrowe kości i zęby – chociaż jego brak najczęściej uwidacznia się właśnie w dolegliwościach układu kostnego. To właśnie wapń jest jego podstawowym budulcem. I co ciekawe – ponad 99% wapnia w naszym ciele znajduje się w kościach, zębach i paznokciach.

Źródła wapnia w diecie

Chociaż utarło się, że jeśli wapń – to mleko, to źródła wapnia są niezwykle zróżnicowane. Obecnie bardzo dużo produktów jest fortyfikowanych wapniem, szczególnie te kierowane dla dzieci. Nic dziwnego – wapń jest tym składnikiem, którego dzienne zapotrzebowanie u dzieci i młodzieży jest wyższe niż u dorosłych.

Szczególnie dobrze przyswajalne produkty z wapniem znajdują się we wszelkiego rodzaju produktach mlecznych. Jednak wapń znajdziemy w wielu innych miejscach – w tym orzechach, warzywach, mięsie, produktach zbożowych – oto wykaz jedynie kilku przykładowych, popularnych źródeł wapnia w diecie:

wapń w diecie

Do czego potrzebny jest wapń?

Oprócz zdrowia układu kostnego oraz zębów, wapń jest również istotny w regulacji działania enzymów. Jest istotny przy procesach układu nerwowego, działania mięśnia sercowego, wspiera procesy krzepnięcia krwi. A to jedynie kilka najważniejszych funkcji wapnia – takich zastosowań jest o wiele więcej. Nic dziwnego, że rola wapnia w diecie jest taka ważna a zapewnienie odpowiedniej jego podaży stanowi ważną kwestię w dietetyce.

Zobacz również: dlaczego potrzebujemy wapnia w diecie?

Fosfor a przyswajalność wapnia

To o czym warto jeszcze pamiętać, to inne składniki w diecie, które bardzo istotnie przekładają się na przyswajalność wapnia. Dopiero ich podaż gwarantuje odpowiednie zaspokojenie potrzeb organizmu. Takim składnikiem jest fosfor – jego odpowiednia ilość w organizmie pomoże we wchłanianiu wapnia.

Co z nadmiarem wapnia?

Jeśli wapnia jest zbyt dużo w diecie niestety rodzi to również komplikacje – przede wszystkim stanowi barierę do odpowiedniego wchłaniania żelaza. Jego nadmiar może również przekładać się na tworzenie się kamieni nerkowych. Warto więc zwrócić uwagę, czy w naszej diecie w sposób długotrwały i stały nie przekraczamy dziennego zapotrzebowania na ten składnik.

Jak objawia się niedobór wapnia?

I na drugim końcu jest niedobór wapnia. Jak zostało wspomniane – najszybciej przekłada się on na zdrowie układu kostnego. Dochodzi przy niedoborze wapnia do uszkodzeń, zniekształceń kości i zębów, częstsze są złamania, pojawiać się może osteoporoza. Dużym ryzykiem jest doprowadzenie do niedoboru u dzieci i młodzieży, ponieważ powodować to może słaby wzrost oraz krzywicę. Problemy dotykają też jednak wszelkie inne procesy, które wcześniej zostały wymienione i dotyczą również układu nerwowego, krwionośnego.

Dodaj komentarz