Dieta dla par. Zalety i wady oraz praktyczne porady jak ją zaplanować

dieta dla par

Zmienianie nawyków to nie lada wyzwanie. Często obiecujemy sobie, że odwrócimy nasze życie o 180 stopni. Kończy się to często tylko na dobrych chęciach. Ten słomiany zapał może wiązać się z np. z tym że określony cel chcemy osiągnąć bardzo szybko. Szybciej niż jest to możliwe. Zamiast próbować i uparcie do niego dążyć, po prostu odpuszczamy. W takiej sytuacji dobrze jest mieć obok kogoś, kto nie pozwoli nam się poddać i doda otuchy w ciężkim dla nas czasie.

Dieta dla par – o co w tym chodzi?

Wspólne przejście na dietę niesie ze sobą dużo zalet. Zaoszczędzenie pieniędzy, niemarnowanie jedzenia, czy dążenie do wspólnie obranego celu – to tylko niektóre z nich.

Założeniem diety dla par jest przygotowywanie jednego większego posiłku i dzielenie go na dwie osoby. Przykładowo, po zrobieniu większej ilości spaghetti na obiad, porcje należy rozdysponować odpowiednio między partnerów zgodnie z zapotrzebowaniem.

dieta dla par
rawpixel / 123RF

Czy to działa?

Badania wykazują, że zmiana nawyku u jednego z partnerów, motywuje drugiego do podjęcia analogicznych kroków. [2] Wynika z tego, że chcąc wprowadzić poprawki do życia, łatwiej jest zrobić to z kimś u boku.

Dzielenie się swoimi obawami i sukcesami, wzloty i upadki, łzy szczęścia i bezsilności – to wszystko to część drogi, którą pokonujemy, by osiągnąć wymarzony cel.

Czy dieta dla par jest droga?

Wręcz przeciwnie. Robienie list zakupów i przygotowywanie posiłków w domu to łatwy sposób na zaoszczędzenie pieniędzy. Według danych GUSu, w 2020 roku statystyczny Polak wydał na jedzenie i napoje bezalkoholowe około 330 złotych miesięcznie. [1]

Śledząc gazetki promocyjne popularnych supermarketów, można łapać okazje i sugerując się aktualnymi obniżkami planować jadłospis. W sytuacji, kiedy jednak nie zależy nam na taniej diecie, wygodną opcją jest zamawianie cateringu. Cena diety pudełkowej mieści się w przedziale 35-90 zł/dzień. W tym przypadku miesięcznej opłaty za jedzenie mogą wynieść nawet 2000 złotych za osobę.

Zobacz również
jak chudnąć skutecznie

Dla kogo?

Kiedy nie mamy drugiej połówki, z którą moglibyśmy praktykować wspólną dietę, możemy rozważyć praktykowanie wspólnej diety z innymi bliskimi nam osobami. Dzielenie posiłków z rodzicem, rodzeństwem, czy współlokatorem też może pomóc w zmianie nawyków i dać motywacje do prowadzenia zdrowego sposobu życia.

Zalety

  • Wspólne spędzanie czasu. Gotowanie we dwoje możemy traktować jako dodatkowe chwile razem. Bardzo często przez natłok pracy i obowiązków stale pędzimy i nie dostrzegamy tego, jak w prosty sposób możemy się odstresować. Podczas pichcenia możemy rozmawiać, śmiać się, tańczyć i robić wszystko, na co tylko mamy ochotę.
  • Oszczędność czasu. Przygotowując jedno, takie samo danie dla dwojga, spędzimy w kuchni mniej czasu, niż gdybyśmy gotowali kilka różnych potraw. Możemy również podzielić się obowiązkami. W czasie, gdy jedna osoba ,,stoi przy garach” my zajmiemy się czymś innym.
  • Oszczędność pieniędzy i jedzenia. Przemyślane podejście do zakupów i planowanie posiłków sprawi, że nie będziemy kupować produktów spoza listy. W konsekwencji wydamy mniej pieniędzy, niż podczas spontanicznego wyjścia do supermarketu. Sprawi też, że będziemy marnować mniej jedzenia, ponieważ wszystko będzie kupowane według zapotrzebowania, a nie ,,na oko”.
  • Wzajemna motywacja. Kształtowanie nawyków nie jest łatwe i każdy potrzebuje na to inną ilość czasu. Dobrze jest mieć przy sobie kogoś, kto podejmuje się podobnego wyzwania. Dzięki temu rozumie, przez co w danej chwili przechodzimy. Da nam to poczucie wsparcia i pomoże wytrwać w postanowieniach.
wspólne odchudzanie
Antonio Diaz / 123RF

Wady

  • Odmienne preferencje smakowe. Utrudnieniem w planowaniu wspólnych posiłków może być inny gust jedzeniowy. Jedna osoba może uwielbiać słodkie dania, a druga wręcz przeciwnie. W takich przypadkach ważne są kompromisy i spokojne podejście do sytuacji.
  • Kolejną przeciwnością we wspólnej diecie może być sytuacja, gdzie jedna z osób zmaga się z alergiami albo nietolerancjami pokarmowymi. W takim przypadku można albo wykluczyć produkty przeciwwskazane dla osoby uczulonej, albo zdecydować się na osobne żywienie.
  • Kontrola, a nie wsparcie. Wprowadzając zmiany we dwoje, można spotkać się z sytuacją, gdzie jedna ze stron będzie chciała rygorystycznie przestrzegać wyznaczonych zasad, wytykając każdy błąd drugiej osoby. Takie działanie nie zadziała motywująco, a wręcz przeciwnie – zrazi i odbierze chęć do osiągnięcia celu.

Jak zacząć?

  1. Konsultacja lekarska. Warto badać się regularnie. Rozpoczynając konkretną dietę, ważne jest sprawdzenie, czy w naszym organizmie nie ma żadnych niedoborów, których odpowiednim żywieniem moglibyśmy się pozbyć.
  2. Konsultacja dietetyczna. Nieobowiązkowa, lecz polecana. Zaczynając przygodę ze zdrowym odżywianiem, na początku może być ciężko zrozumieć, o co w tym wszystkim chodzi. Dietetyk prostymi słowami wytłumaczy każdą niejasność i rozwieje wszelkie wątpliwości.
  3. Zapotrzebowanie kaloryczne. Jeśli zależy nam na redukcji masy ciała, musimy dostarczać mniej energii dziennie, niż wynosi nasze zapotrzebowanie. Możemy je wyliczyć za pomocą aplikacji, strony internetowej, albo z pomocą dietetyka w jego gabinecie.
  4. Aktywność fizyczna. W codziennym pędzie warto, znaleźć czas na regularną aktywność fizyczną. Nie musi być to wymagający, dwugodzinny trening na siłowni albo bieganie o wschodzie słońca. Przejażdżka na rowerze, spacer z psem, taniec przy ulubionych piosenkach są też dobre. Wybrana przez nas forma aktywności nie zniechęci do sportu, a doda motywacji.
  5. Nie od razu Kraków zbudowano. Chcąc zmienić nawyki, trzeba liczyć się z tym, że upadki i chwile zwątpień są nieodłączną częścią tego procesu. Nie jest to łatwe, ale warto zadbać o swoje zdrowie i samopoczucie.

Podsumowanie

Dieta dla par do dobre rozwiązanie dla osób, którym trudno rozpocząć zmianę. Widok ukochanej osoby, która boryka się z tym samym co my, działa motywująco. Wspólny sukces dodaje skrzydeł. Łatwiej jest kształtować nowe nawyki, kiedy otrzymujemy wsparcie i zrozumienie od bliskiej osoby.

Bibliografia:

  1. Biuletyn Statystyczny Nr 4/2021, stat.gov.pl
  2. Shiffman D., Louie J.Z., Devlin J.J., Rowland C.M., Mora S. (2020) Concordance of Cardiovascular Risk Factors and Behaviors in a Multiethnic US Nationwide Cohort of Married Couples and Domestic Partners. JAMA Netw Open 3(10)