Dieta przeciwzapalna – warta uwagi?

W mediach coraz częściej pojawia się temat diety przeciwzapalnej. Warto więc przyjrzeć się tej diecie i sprawdzić czy może przynieść pozytywne efekty, szczególnie u osób cierpiących na schorzenia związane ze stanem zapalnym w organizmie.

Na czym polega dieta przeciwzapalna?

Podstawą tej diety jest tak naprawdę dobrze nam znana dieta śródziemnomorska. Dieta przeciwzapalna opiera się na:

  • spożyciu:
    • świeżych warzyw i owoców o różnorodnych kolorach np. jagody, pomidory, ciemnozielone warzywa, pomarańczowe i żółte owoce – zawierają antyoksydanty
    • węglowodanów złożonych – pełnoziarnistych produktów zbożowych, które nie spowodują nagłego wzrostu poziomu cukru we krwi
    • „zdrowych” tłuszczy (oliwa z oliwek, orzechy, awokado)
    • ryb takich jak: dziki łosoś, sardynki, śledzie; 2 razy w tygodniu lub suplementacja kwasami EPA i DHA
    • białka  z produktów takich jak: ryby, produkty mleczne (jogurty, sery), rośliny strączkowe (szczególnie soja)
  • włączeniu do jadłospisu wody, zielonej herbaty, gorzkiej czekolady (w rozsądnej ilości!)
  • rezygnacji z produktów przetworzonych i fast-food
  • ograniczeniu spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych (zmniejszenie spożycia masła, tłustych mięs, śmietany)

Czy dieta przeciwzapalna działa?

Jedno z badań prowadzone przez 10 lat na grupie ponad 3000 dorosłych osób zamieszkałych w Grecji pokazało, że dieta przeciwzapalna może zmniejszyć ryzyko zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe u osób zdrowych. Niestety nie była w stanie odwrócić niekorzystnych zmian jakie zaszły w organizmie u osób, które na początku badania cierpiały już na zespół metaboliczny i w tej grupie badanych nie zmniejszyło się ryzyko chorób układu krążenia.

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  Nowe tabletki odchudzające trudniej dostępne

Obiecujące wydaje się badanie przeprowadzone wśród 40 dorosłych osób cierpiących na zapalne choroby jelit (choroba Crohna, wrzodziejące zapalenie jelita grubego). Pacjenci stosowali dietę przeciwzapalną przez 4 tygodnie. Ponad połowa badanych odczuła korzystny wpływ diety, który objawiał się zmniejszeniem symptomów choroby jak i zmniejszeniem ilości przyjmowanych leków.

Tak czy nie?

Dieta przeciwzapalna może być szczególnie korzysta w profilaktyce chorób, w których występuje stan zapalny. Z uwagi na to, że staje się coraz bardziej popularna, warto mieć nadzieję, że pojawi się więcej naukowych badań na jej temat, gdyż możliwości jej stosowania wydają się być obiecujące.

Bibliografia:

-E. N. Georgousopoulou i wsp.: Anti-inflammatory diet and 10-year (2002–2012) cardiovascular disease incidence: The ATTICA study. International Journal of Cardiology 2016, 222, 1: 473–478.

– B. Olencki i wsp.: An anti-inflammatory diet as treatment for inflammatory bowel disease: a case series report. Nutrition Journal 2014, 13, 5.

http://health.usnews.com/best-diet/anti-inflammatory-diet

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Marzena Pasztaleniec

Absolwentka dietetyki na Wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie. W wolnym czasie chętnie zgłębia kulturę Włoch i trenuje pilates.

Yes No