Teraz czytasz
Dynia hokkaido

Dynia hokkaido

Redakcja Dietetycy.org.pl
dynia hokkaido

Dynia hokkaido chociaż sama już jej nazwa wskazuje na egzotyczne korzenie – coraz częściej trafia do sklepów w Polsce i zyskuje sobie wielbicieli. Charakterystyczny smak oraz wartości odżywcze sprawiają, że są te dynie poszukiwane na rynku, zaś wymagania glebowe sprawiają, że można je uprawiać również w Polsce – nasiona łatwo kupić w internecie.

dynia hokkaido
Nedim Barjamovic / 123RF

Czym się różni dynia hokkaido od zwykłej dyni?

Dynia hokkaido to przede wszystkim intensywny kolor i słodki, lekko orzechowy smak – na pierwszy rzut oka wyróżnia się przede wszystkim mniejszym rozmiarem (na ogół nie więcej niż dwa-trzy kilogramy). Nie trzeba jej też obierać ze skórki – prawda jest taka, że po prostu bardzo ciężko się ją obiera. Co charakterystyczne – przy gotowaniu mniej rozmięka. Trzeba jedynie pamiętać o wcześniejszym usunięciu włókienek i pestek.

Ta wspomniana intensywna, pomarańczowa barwa to też jeden z większych atutów tego warzywa. Za tę piękną barwę odpowiedzialne są bowiem karotenoidy, które działają jako antyoksydanty. Co za tym idzie dynia hokkaido wspiera stan zdrowia oraz powstrzymuje starzenie i stanowi ochronę przed licznymi poważnymi chorobami dla organizmu.

Dynia hokkaido – wartości odżywcze

Dynia ta w 100 gramach zawiera zaledwie 35 kcal oraz ponad 1g błonnika, co sprawia, że jest przyjazna dla osób prowadzących dietę odchudzającą. To co wyróżnia dynię hokkaido to potężna dawka witaminy A – trochę ponad 100 gram tego warzywa pokrywa dzienne zapotrzebowanie na nią. Jest to witamina bardzo ważna m.in. dla zachowania dobrego wzroku, odporności. Zawiera także dużą ilość witaminy C oraz pewne ilości witaminy B – w tym ryboflawiny, tiaminy – a także takie składniki jak potas, żelazo i wapń.

Pewnym mankamentem związanym z dynią hokkaido jest wysoka zawartość cukrów (ponad 3,5 grama na 100 gram warzywa)

Zobacz również
kolory na zdrowie

Kulinarne zastosowania dyni hokkaido

Tak naprawdę zastosowania kulinarne dyni hokkaido są bardzo szerokie – oczywiście można ją stosować jedynie jako dodatek do zup i potraw. Jest ona jednak również świetnym dodatkiem do gulaszów, lecza, zapiekanek, tart. Może być także odpowiednio przyrządzona z ziołami, masłem. Sposoby obróbki również nie są ograniczone i można ją zarówno smażyć, zapiekać jak i gotować.

Poznaj również: wartości odżywcze pestek dyni

0 0 głosuj
Oceń artykuł :-)
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie swoje komentarze