fbpx
5/5 (1)

Pęczak to jedna z najpopularniejszych dawniej jak i obecnie polskich kasz. Produkowana z ziaren jęczmienia, poddawanego bardzo niewielkiej obróbce mechanicznej. Pęczak pokoleniu naszych rodziców kojarzy się bardziej z szybkim i tanim daniem czasów kryzysu lub ofertą barów mlecznych i stołówek pracowniczych. Obecnie kasza ta przeżywa istny renesans i śmiało można powiedzieć, że dania, w których stanowi podstawę stały się  niezwykle modne. Coraz większa świadomość żywieniowa młodego pokolenia sprawiła, że w cenie są produkty nisko przetworzone, lokalne, wegetariańskie i dobrze komponujące się z ciekawymi dodatkami. Pęczak, jako kasza znana i lubiana przede wszystkim w Europie Środkowej wraz z migracją upowszechniła się min na Wyspach Brytyjskich, świetnie sprawdzając się jako zamiennik tak popularnych w tamtejszej kuchni ziemniaków i ryżu.

Wysoka wartość odżywcza pęczaku

Kasza pęczak z racji swojego niewielkiego przetworzenia jest jedną z najbardziej wartościowych kasz pod względem zawartości składników odżywczych oraz błonnika. Przeważającym makroskładnikiem tej kaszy są węglowodany. Pod kątem zawartości składników mineralnych pęczak to dobre źródło magnezu, fosforu, wapnia, żelaza i potasu. Co ciekawe 100 g pęczaku pod względem zawartości magnezu (133 mg ) wcale nie ustępuje czekoladzie gorzkiej (140 mg) i koronny argument łakomczuchów, że jedzą czekoladę tylko po to, by uzupełnić niedobory magnezu może z łatwością zostać obalony przy użyciu miseczki gotowanego pęczaku : -).

Kasza ta to również dobre źródło witamin z grupy B odpowiadających za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, metabolizmu na poziomie komórkowych czy wspomagające odporność. Warto podkreślić, że pęczak to dobre źródło błonnika pokarmowego zarówno frakcji rozpuszczalnej jak i nierozpuszczalnej w wodzie.

Jakie to daje korzyści dla zdrowia konsumenta? Błonnik nierozpuszczalny jest substancją balastową, dzięki której przyspiesza perystaltyka jelit, zaś zawartość beta glukanów – rozpuszczalnej frakcji błonnika wspomaga rozwój przyjaznej mikroflory. To nie koniec dobroczynnego działania błonnika zawartego w pęczaku – regularne jego spożycie pozwala obniżyć poziom złego cholesterolu we krwi, wykazuje działanie przeciwnowotworowe względem jelita grubego a ponadto pomaga wyeliminować problem zaparć. Te ostatnie właściwości kaszy pęczak są tym bardziej istotne z uwagi na współcześnie przeważający wśród konsumentów model diety zachodniej ubogiej w błonnik, bogatej w sód oraz nasycone kwasy tłuszczowe.

Kasza pęczak – dla kogo?

Kto powinien włączyć dania z pęczaku do jadłospisu? Tak jak wspominano wcześniej osoby zmagające się z podwyższonym poziomem LDL cholesterolu oraz te u których stwierdzono miażdżycę. Ponadto osoby odchudzające się mogą z powodzeniem jeść ten rodzaj kaszy, pozwalający z racji wysokiej zawartości błonnika utrzymać uczucie sytości przez dłuższy czas. Czy pęczak mogą jadać osoby z rozpoznaną cukrzycą? Owszem mogą – ten rodzaj kaszy nie powoduje nagłych skoków glikemii stąd jest bezpieczny dla diabetyków. Również osoby narażone na częsty stres mogą sięgnąć po pęczak. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na zawartość magnezu i witamin z grupy B, które w naturalny sposób pomogą ukoić nerwy.

Gdzie i jak kupić dobry pęczak?

Skoro już wiemy jakie korzyści dla zdrowia niesie ze sobą regularne jedzenie pęczaku warto zastanowić się, gdzie się w niego zaopatrzyć by zakupiony produkt był najwyższej jakości. To czego nie polecam to otwarte pojemniki w sklepach czy na bazarach. Produkt często leży tam długo, nie jesteśmy w stanie dokładnie zweryfikować daty minimalnej trwałości ani warunków przechowywania.

Bywa, że kasza eksponowana w takich otwartych zbiorczych opakowaniach narażona jest na wilgoć co sprzyja pleśnieniu ziarna, światło słoneczne – co sprzyja jełczeniu produktu i zmianie jego smaku – a także na bytowanie szkodników (np. owadów takich jak mklik mączny – niewielka ćma której gąsienice żerują między innymi na źle przechowywanych kaszach). Dlatego tak ważne jest wybieranie produktu u sprawdzonego dostawcy, gwarantującego wysoką jakość prodkuktu. Przykładem może być firma Kupiec – w ofercie której dostaniemy taki właśnie pęczak: https://kupiec.pl/produkt/kasza-jeczmienna-peczak/

Jak przyrządzić pęczak żeby zachował najwięcej wartości odżywczych?

Zakupiony już pęczak należy odpowiednio ugotować – ale czy to rzeczywiście takie proste? Osoby żyjące w pośpiechu najczęściej wybiorą kasze pakowaną w stugramowe woreczki które można wrzucić do dużej ilości wrzącej wody poczekać kwadrans i danie gotowe.

Jest to rozwiązanie szybkie jednak powoduje utratę pewnych składników odżywczych które odlewamy wraz z wodą pozostałą po gotowaniu. Metodą pozwalającą na zachowanie maksimum składników odżywczych jest metoda naszych babć (na sypko) – a mianowicie przy użyciu małej ilości wody najlepiej w proporcji 1 szklanka pęczaku na 2,5 szklanki wody. Gotujemy na małym ogniu przez kwadrans a następnie po zostawiamy na kolejne 15 minut w ciepłym miejscu do pełnego wchłonięcia wody przez kaszę. Świetnie smakuje z warzywnymi dodatkami na ciepło.

Zostaw swoją opinię: