Magnez

Magnez jest niezbędnym pierwiastkiem do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W organizmie magnez jest rozmieszczony równomiernie; najwięcej jest go w mięśniach i tkankach miękkich 30-35%, w płynie zewnątrzkomórkowym jest go około 1% . Reszta występuje w kościach – 60-65%. Za utrzymanie homeostazy magnezu w ustroju odpowiedzialne są nerki i system pokarmowy.

Funkcje magnezu

Magnez bierze udział w setkach reakcji chemicznych, jest najważniejszym kationem wewnątrzkomórkowym tuż obok potasu, bowiem aktywuje ponad 300 enzymów. Bierze udział w metabolizmie wysiłkowym, syntezie białka i rozkładzie glikogenu. Utrzymuje stały potencjał elektryczny w mięśniach i tkance nerwowej.

Magnez przywraca ciału jego swobodną, niezakłóconą naturę energetyczną i dlatego jest korzystny w przypadkach wielu chorób, w których występują zastoje i nieregularne objawy. Według chińskiej sztuki medycznej zastój, któremu towarzyszą nieregularnie występujące ataki zaburzeń cielesnych, emocjonalnych i umysłowych, reprezentuje zachwianie równowagi wątroby lub pęcherzyka żółciowego.

Uzdrawiające właściwości i zastosowanie bogatego pożywienia w magnez obejmują uspokajanie działania nerwów, harmonizowanie rozmaitych zaburzeń równowagi mentalnej i emocjonalnej, włączając w to rozdrażnienie, depresję, syndrom dwubiegunowy, zaburzenia snu, zespół napięcia przedmiesiączkowego; rozluźnienie działania mięśni, włączając w to mięsień serca; łagodzenie napadów ataków zaburzeń, takich jak migrena, skurcze w całym ciele, a także przeciwdziała zmęczeniu, zapaleniu stawów i osteoporozie (odpowiada za prawidłowe przyswajanie wapnia w kościach).

Ponadto magnez jest składnikiem kości, więc jest niezbędnym elementem diety sportowców. Zawodnicy podczas intensywnego wysiłku fizycznego wydalają magnez z potem około. 7mg/L tj. ok. 15-18mg magnezu/dzień i moczem. Toteż trening prowadzony w wysokiej temperaturze stymuluje ucieczkę Mg na skutek wzrostu temperatury ciała i zwiększonego pocenia się.

Magnez – niedobór i nadmiar

Do niedoboru magnezu dochodzi u wielu współcześnie żyjących ludzi, którzy jedzą rafinowane pożywienie. Około 70% populacji Stanów Zjednoczonych cierpi na niedobór magnezu, który uważany jest za jeden z najgorszych zdiagnozowanych niedoborów. Wykazano, że wysoka podaż wapnia i fosforanów w diecie obniża absorpcję magnezu z przewodu pokarmowego

Niedobór magnezu powoduje:

-apatię
-osłabienie mięśni
-drżenie
-kurcze mięśni
-zaburzenia depresyjne
-trudności w koncentracji
-lęki
-rozdrażnienie
-bolesne skurcze łydek
-zwiększona pobudliwość nerwowo-mięśniowa
-migrena
-nietolerancję glukozy
-drganie powiek

Nadmiar powoduje:

-nudności
-biegunkę

Co zmniejsza dostępność magnezu?

  • zwiększona ilość wapnia i fosforu
  • celuloza, hemiceluloza, fityniany,
  • taniny
  • szczawiany
  • duża ilość tłuszczu

Źródła magnezu:

-pestki dyni
-prawdziwe kakao
-migdały
-zielone warzywa
-kasza gryczana niepalona
-orzechy laskowe
-biała fasola
-ciecierzyca
-ryż brązowy
-banany
-makrela, dorsz

Szybkim i łatwym sposobem na uzupełnienie niedoborów magnezu jest dostarczenie organizmowi transdermalnie, czyli poprzez skórę, chlorku magnezu (MgCl2 x 6H2O) CZDA(czysty do analizy- czyli najczystsza postać).

Chlorek magnezu możemy dodać do kąpieli, moczenia stóp – ale najoszczędniejszym sposobem jest przygotowanie oliwy magnezowej.

Jak zrobić magnezową kąpiel?

Do wanny z ciepłą wodą dodajemy 1-2 szklanki chlorku magnezu, dokładnie rozpuszczamy i moczymy całe ciało około 30minut. Podczas kąpieli nie używamy mydła, płynów i innych substancji. Po moczeniu należy dokładnie opłukać ciało pod prysznicem.

Jak przygotować oliwę magnezową?

Do przygotowania oliwy magnezowej potrzebujemy:

-200g chlorku magnezu, 3
-300g czystej wody,
-mały garnuszek,
-miseczkę
-buteleczkę spray
-drewnianą łyżkę

Wodę podgrzewamy w garnuszku, dodajemy chlorek magnezu i dokładnie mieszamy drewnianą łyżką. Całość studzimy i przelewamy do buteleczki. Gotową oliwę używamy jak sprayu pod pachę. Dzięki temu oliwa będzie działała jak dezodorant. Wystarczy 2-3 psiknięcia i dokładne wmasowanie preparatu.

Jak przygotować moczenie stóp?

Do miski z ciepłą wodą wsypujemy 1-2 łyżki chlorku magnezu. Dokładnie rozpuszczamy i relaksujemy się około 30minut. Następnie stopy dokładnie spłukujemy.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Dietetyk z zawodu i zamiłowania, absolwentka studium medycznego. Pasjonatka zdrowego stylu życia. Autorka bloga aktywnezywienie.blogspot.com

Loading...
Udostępnienia