5/5 (2)

Napoje roślinne istnieją na rynku spożywczym od kilku dekad i są reklamowane jako zdrowe oraz polecane tym, którzy nie tolerują laktozy. Do tej pory przeprowadzano niewiele badań w celu porównania zalet i wad spożywania różnych rodzajów napojów roślinnych. Nowe badanie przeprowadzone przez naukowców z McGill University (Kanada) dotyczy czterech najczęściej spożywanych rodzajów napojów roślinnych na całym świecie – migdałowego, sojowego, ryżowego i kokosowego –  oraz porównuje ich wartości odżywcze z mlekiem krowim.

Naukowcy porównali niesłodzone wersje różnych napojów roślinnych. Porcja w badaniu stanowiła 240 ml napoju. Wnioski opublikowano w “Journal of Food Science and Technology”.

Napój sojowy – najbardziej zrównoważony profil odżywczy:

  • Po mleku krowim napój sojowy uznano za najbardziej odżywczy.
  • Jest bardzo popularny ze względu na korzyści zdrowotne związane z antyrakotwórczymi właściwościami izoflawonów zawartych w napoju.
  • Obawy przed spożyciem dotyczą jednak odczucia “posmaku fasoli” i obecności substancji antyodżywczych.

Napój ryżowy – słodki smak i stosunkowo niewielka wartość odżywcza:

  • Nie zawiera laktozy i może stanowić alternatywę dla pacjentów z problemami alergicznymi powodowanymi przez soję i migdały.
  • Obawy dotyczą wysokiej zawartości węglowodanów oraz  faktu, że spożywanie napoju ryżowego bez należytej konsultacji z lekarzem lub dietetykiem może prowadzić do niedożywienia, szczególnie u niemowląt.

Napój kokosowy – wysoka zawartość tłuszczu:

  •  Najwyższe spożycie mleka kokosowego jest w Azji i Ameryce Południowej.
  • Konsumpcja może korzystnie wpływać na organizm poprzez obniżenie cholesterolu LDL we krwi.
  • Napój kokosowy  traci na wartości odżywczej jeśli jest przechowywany powyżej 2 miesięcy.
Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  Konsekwencja

Napój migdałowy – mało odżywczy:

  • Migdały mają wysoką zawartość jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (MUFA), które są uważane za pomocne w redukcji i kontroli masy ciała.
  • Wysoka podaż MUFA w diecie pomaga również w obniżeniu poziomu cholesterolu LDL.

Zalety mleka krowiego:

  • Uważane za ważny element zdrowej i zbilansowanej diety, zapewniający odpowiednią podaż wszystkich najistotniejszych składników odżywczych, takich jak tłuszcz, węglowodany i białka.
  • Badania wykazują, że w przypadku niemowląt spożycie mleka krowiego znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia gorączki i infekcji dróg oddechowych.
  • Jednak obecność różnych patogenów, takich jak Salmonella i Escherichia coli w mleku, wiązała się z epidemiami chorób na całym świecie.

Alergia na mleko krowie i nietolerancja laktozy

Alternatynwe źródła wapnia2Jedna z najczęstszych alergii wśród niemowląt i dzieci, występującą u 2,2-3,5% dzieci, większy odsetek niż osób dotkniętych alergią na orzeszki ziemne i orzechy).

Nietolerancja laktozy, ze względu na brak lub niedobór enzymu laktazy w przewodzie pokarmowym, występuje u około 15-75% wszystkich dorosłych w zależności od rasy, nawyków żywieniowych i stanu zdrowia jelit. Niektóre badania sugerują, że 80% osób pochodzenia afrykańskiego i 100% osób pochodzenia azjatyckiego i rdzenni Amerykanie nie tolerują laktozy.

Naukowcy dodają, że potrzeba więcej badań, aby zrozumieć wpływ na profil odżywczy różnych konwencjonalnych i nowych metod przetwórstwa oraz smaku napojów roślinnych, stanowiących alternatywę dla mleka krowiego.

Źródło: 

Sai Kranthi Vanga, Vijaya Raghavan. How well do plant based alternatives fare nutritionally compared to cow’s milk? Journal of Food Science and Technology, 2017; 55 (1):

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Małgorzata Wilkowska

Absolwentka WSR w Warszawie na kierunku dietetyka, obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku. Zainteresowania: psychodietetyka, dietetyka kliniczna, dietetyka pediatryczna oraz edukacja żywieniowa.

Yes No