Reklamy suplementów diety – nowe regulacje

Avatar photo
regulacje reklama suplementów

25 listopada w Warszawie nadawcy (TVP, TVN, Polsat, Puls, ATM, Music TV, Kino Polska, ITI, Lemon Records, NTL, Stavka, Stopklatka, Superstacja, TV Spektrum) oraz organizacje producenckie podpisaÅ‚y wspólnÄ… samoregulacjÄ™, która od 1 stycznia 2020 bÄ™dzie ksztaÅ‚tować sposób w jaki reklamowane sÄ… suplementy. Prace nad niÄ… trwaÅ‚y już od zeszÅ‚ego roku. Dokument nosi nazwÄ™ „Porozumienie nadawców w sprawie zasad rozpowszechniania reklam suplementów diety z dnia 25 listopada 2019

Co zawiera nowa samoregulacja?

Samoregulacja na rynku reklamy potrafi być bardzo skutecznym narzędzie, ponieważ to właśnie nadawcy finalnie decydują jakie reklamy przyjmą do emisji. Najważniejsze postanowienia obejmują takie obszary jak:

Nie reklamie suplementów kierowanej do dzieci

  • Reklamy suplementów nie mogÄ… być emitowane przed lub po programie dla dzieci
  • Reklama nie może być kierowana do dzieci
dzieci reklama suplementów diety
Angela Waye / 123RF

Suplementy tylko zgłoszone do GIS

  • Do emisji zostanÄ… przyjÄ™te tylko reklamy tych suplementów, którego pierwsze wprowadzenie zostaÅ‚o zgÅ‚oszone do Głównego Inspektora Sanitarnego

Tylko prawdziwe właściwości

  • Producenci nie mogÄ… wskazywać w reklamach na lecznicze dziaÅ‚anie preparatu
  • Nie wolno wiÄ…zać suplementu z przebiegiem choroby jeżeli wskazywaÅ‚aby ona na to, że suplement może być sposobem jej zapobiegania lub leczenia
  • Nie wolno sugerować tego, że suplement może zastÄ…pić wizytÄ™ u specjalisty lub proces leczenia
  • Wszelkie oÅ›wiadczenia żywieniowe i zdrowotne mogÄ… być stosowane tylko zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cym aktualnie prawem. Szczególnym przypadkiem jest możliwość stosowania oÅ›wiadczeÅ„, które jeszcze sÄ… w trakcie oceny przez KomisjÄ™ EuropejskÄ…
  • Reklama musi być obiektywna
  • JeÅ›li opiera siÄ™ na badaniu – należy podać konkretne źródÅ‚o pochodzenia

Nie mylić suplementu z lekiem

Brak sugestii leczniczego działania idzie dalej, bo:

  • Suplement nie może pojawiać siÄ™ w jednym bloku z reklamÄ… produktu leczniczego lub wyrobu medycznego
  • W reklamie nie mogÄ… pojawiać siÄ™ wizerunki i rekomendacje osób, peÅ‚niÄ…cych zawodów medycznych – przy czym (co istotne) nie wskazano bezpoÅ›rednio zawodu dietetyka. Mowa jest natomiast o lekarzu, lekarzu dentyÅ›cie, farmaceucie, techniku farmaceutycznym, felczerze, pielÄ™gniarce, poÅ‚ożnej, ratowniku medycznym, diagnoÅ›cie laboratoryjnym, fizjoterapeucie.
  • Tak samo nie powinny siÄ™ w reklamie pojawiać miejsca budzÄ…ce skojarzenie z medycynÄ…

Specjalne oznaczenie

Reklama suplementu powinna zawierać graficzne oznaczenie z tekstem:

Suplement diety. Zawiera składniki, które wspomagają funkcje organizmu poprzez uzupełnienie normalnej diety. Nie ma właściwości leczniczych.

Oznaczenie ma pojawiać się przez konkretny czas, w określonym kontekście (min. 5 sekund, min. 2 sekundy obok produktu i min. na 10% ekranu).

Zobacz również
spf

suplementy reklama
Andriy Popov / 123RF

Należy zachować zdrowy rozsądek

  • Reklama powinna także informować w jaki sposób z suplementu racjonalnie korzystać
  • W reklamie nie mogÄ… pojawiać siÄ™ nieistniejÄ…ce choroby
  • Równolegle nie może sugerować, że spożycie suplementu diety może zastÄ…pić zrównoważonÄ… dietÄ™
  • Reklama nie powinna budzić uczucia lÄ™ku i odrazy

Co na to dietetycy?

W przeprowadzonej przez nas na dietetycy.org.pl dwa lata temu ankiecie na temat tego, czy rynek suplementów powinien być mocniej regulowany – olbrzymia wiÄ™kszość, bo aż 93% odpowiedziaÅ‚o, że tak.

Czy uważacie, że samoregulacja realnie przełoży się na sytuację na rynku suplementów, czy też musimy czekać na akty prawne? Piszcie w komentarzu!

Źródło: krrit.gov.pl