Teraz czytasz
O sztuce przeżuwania w służbie szczupłej sylwetki

O sztuce przeżuwania w służbie szczupłej sylwetki

o sztuce przeżuwania

Czy możecie sobie wyobrazić w jak prosty sposób można poczuć się sytym szybciej i bez ryzyka przejadania się? Walkę z obżarstwem można rozpocząć, będąc uzbrojonym w niepozorny oręż, jakim jest paczka gumy do żucia.

O sztuce przeżuwania

Prosta czynność przeżuwania może w znaczący sposób zredukować ilość spożywanego jedzenia i przyspieszyć powstawanie uczucia sytości czego dowiedli holenderscy badacze. Naukowcy z Wageningen przebadali 26 osób, które poproszono o przeżuwanie posiłku przez 1 minutę lub 8 minut bez połykania przeżutych kawałków. W czasie kiedy uczestnicy przeżuwali kęsy, naukowcy podawali im przez sondę założoną do żołądka różne objętości pożywienia. Pół godziny po eksperymencie każdy z uczestników otrzymał pełny posiłek a badacze oznaczyli jaka jego ilość została spożyta przez badanych.

Otrzymane wyniki były dość obiecujące – wykazano, że osoby przeżuwające kęs przez 8 minut spożyły o 19% mniej pożywienia z zaoferowanego posiłku w porównaniu do osób które przeżuwały kęsy tylko przez minutę. Objętość papki podanej przez sondę do żołądków uczestników nie miała znaczenia.

Powyższy eksperyment wykazał, że dłuższy czas przebywania pokarmu w jamie ustnej  pozwala na oszukanie mózgu, który odbiera sygnał o spożywaniu posiłku a to przekłada się na wygenerowanie uczucia sytości mimo że spożyta porcja jest nieznaczna.

Żucie jako element fizjologii

Żucie jest istotnym elementem fizjologicznym, które przygotowuje organizm na przyjęcie i strawienie pożywienia. W czasie tego procesu pobudzeniu ulega zarówno żołądek a motoryka jelitowa staje się szybsza organizm przygotowuje się do absorpcji składników pokarmowych a mózg otrzymuje sygnał komunikujący sytość.

Na marginesie warto wspomnieć o tym, że jeśli sytość dalej ciężko osiągnąć może to czasami oznaczać, że jesteśmy spragnieni, bo oba te uczucia mają wspólny mianownik – zobacz jak sprawdzić czy jesteś głodny czy spragniony? Inne zaburzenia związane z odczuwaniem sytości pojawiają się u osób z otyłością.

Zobacz również
efekt jo-jo

Nie sądzisz aby żucie schabowego przez 8 minut było tym na co masz ochotę? Przechytrz swój umysł żując gumę do żucia na pół godziny przed posiłkiem. Naukowcy potwierdzili skuteczność tej metody!

Brak ocen

Proszę oceń

Scroll To Top