Tkanka tłuszczowa w sporcie

Dzisiejszy sport i stale rosnące wymagania stawiane przed sportowcami sprawia, że wszystkie czynniki, które mogą pomóc w poprawieniu wyniku – stają się bardzo ważne dla osiągnięcia sukcesu.

Jednym z tych czynników jest tkanka tłuszczowa, której nadmiar jest zdecydowanie niekorzystny w niemal każdej dyscyplinie sportu ( z pominięciem np. sumo gdzie ma niebagatelne znaczenie).

Tkanka tłuszczowa a wyniki sportowe

tkanka tłuszczowa u sportowców

Prawo autorskie: / 123RF Zdjęcie Seryjne

Tkanka tłuszczowa może niekorzystnie oddziaływać na szybkość, siłę czy wytrzymałość. Zbędny tłuszcz, można porównać z dodatkowym bagażem, który musi dźwigać nasze ciało – przez co sprawia, że szybciej się męczysz. W sportach szybkościowych np. w sprincie, gdzie liczą się setne sekundy – dodatkowa tkanka tłuszczowa może zadecydować o wyniku i o zwycięstwie.

Mięśnie są przecież silniejsze niż tłuszcz, co sprawia że nasz organizm staje się sprawniejszy i dlatego tak ważne jest, by utrzymywać niski poziom otłuszczenia, a próbować uzyskiwać więcej masy mięśniowej – przez co zwiększy się nasza wydolność czy siła.

Z drugiej strony – ciało bez tkanki tłuszczowej nie utrzymałoby się przy życiu. Pewna ilość tkanki tłuszczowej jest niezbędna. Tłuszcz zasadniczy jest niezbędnym elementem budującym tkanki mózgu, błony komórkowe, osłonki włókien nerwowych czy otaczającym nasze narządy, takie jak serce, nerki czy wątrobę, które bez niego nie pracowałyby poprawnie.

Pozytywną funkcją tkanki tłuszczowej jest także izolacja i ochrona w przypadku uszkodzeń. Tłuszcz u kobiet bierze także udział w produkcji estrogenu, a także w przemianach tego hormonu w formę aktywną w organizmie. Dzięki niemu kobiety mogą zachować cykl miesiączkowy i równowagę hormonalną, a jego skrajne niedobory prowadzą czasami do nieregularnych miesiączek czy też zaniku miesiączki ( co jest sprawą odwracalną ).

Tłuszcz zapasowy

Drugi z elementów – tłuszcz zapasowy jest to ważna rezerwa energii, która także odegrała niebagatelną rolę u naszych przodków i po prostu pozwoliła im na przeżycie. Tłuszcz zapasowy przybiera postać komórek tłuszczowych zmagazynowanych pod skórą i wokół narządów.

Tłuszcz w organizmie nie może być spalany miejscowo – ( poprzez wykonywanie określonych ćwiczeń- np. brzuszki nie sprawią, że pozbędziemy się tłuszczu z brzucha ), a jest on spalany ze wszystkich miejsc w ciele, co uwarunkowane jest przez genotyp człowieka i równowagę hormonalną.

Do zmierzenia stosunku tkanki tłuszczowej możesz użyć kilku sposobów :

  • Stosunek talia/ biodra ( obwód talii dzieli się na obwód bioder ) – u kobiet powinien wynosić 0,8 lub mniej a u mężczyzn 0,95 lub mniej.
  • Pomiar fałdów skórno-tłuszczowych fałdomierzem ( fałdomierz mierzy w milimetrach warstwę
    tłuszczu z kilku miejsc na ciele.

A także z mniej dostępnych sposobów można wymienić:

  • Ważenie podwodne,
  • Spektofotometrię w bliskiej podczerwieni
  • Impendację bioelektryczną
  • Pomiar urządzeniem DEXA

Przeczytaj również:

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Dietetyk, trener personalny, wykładowca na kursach dietetyki

Loading...
Udostępnienia