Tłuszcze. Poziom tkanki tłuszczowej a zdrowie sportowców

Czy tkanka tłuszczowa ma wpływ na wydolność?

Z pewnością tak. Nadmiar tłuszczu to po prostu zbędny balast, który jest nam niepotrzebny oraz kosztuje ich użytkownika dodatkową produkcję energii.

Jest to szczególnie szkodliwe w sportach wytrzymałościowych ( np. biegi długodystansowe ) gdzie nadmiar tkanki może zwiększyć zmęczenie czy szybkość biegacza.

Podobna sytuacja dotyczy sportów eksplozywnych  ( biegi sprinterskie czy skoki ) gdzie należy szybko przemieszczać swoje ciało.

Redukując tkankę tłuszczową zyskujesz zatem szansę na poprawę wydolności.

Jestem gruby czy to tylko moja wyobraźnia?

Oglądanie się w lustrze jest najszybszym i najprostszym sposobem jeśli chcemy sprawdzić jak wygląda nasz poziom tkanki tłuszczowej.

Jednak bardzo wiele osób uważa się za tłuściejsze niż są w rzeczywistości. Dlatego najlepiej zastosować jakiś system pomiaru np. fałdomierz lub analizator składu ciała.

Można także stosować BMI – jednak pamiętajmy, że jest ono stworzone dla przeciętnych przedstawicieli populacji. Stąd może wprowadzać sportowców w błąd. I tak osobie o sporej masie mięśniowej i niskiej tłuszczowej może wyjść, że ma nadwagę. BMI bierze pod uwagę tylko wzrost i wagę bez uwzględnienia np. uprawianej dyscypliny sportowej.

Dzieje się tak po prostu dlatego, że mięśnie ważą więcej niż tłuszcz.

Ile tłuszczu w tłuszczu ?

Wyjaśnijmy coś – CIAŁO POZBAWIONE TŁUSZCZU NIE JEST W STANIE PRZEŻYĆ.

Jego istnienie jest konieczne jeśli chcemy cieszyć się pełnym zdrowiem.

Tłuszcz występuje w dwóch formach – jako tłuszcz zapasowy oraz zasadniczy.

Pierwszy jest „odłożoną” energią organizmu. Znajdziemy ją pod postacią komórek tłuszczowych pod skórą a także wokół narządów. Jest on spalany niemal ciągle – gdy chodzimy, siedzimy czy śpimy.

Tłuszcz zasadniczy obejmuje tkanki mózgowe, otacza narządy ( np. serce, wątrobę , nerki ), izoluje, ochrania oraz amortyzuje w przypadku uszkodzeń fizycznych. U zdrowej osoby wynosi ok. 3 % masy ciała.

W przypadku kobiet poziom ten jest większy, gdyż wypełnia piersi a także znajduje się wokół bioder.

Jest to istotne gdyż niski poziom tkanki tłuszczowej u kobiet może doprowadzić do braku równowagi hormonalnej i zaniku miesiączek.

U osób nietrenujących poziom ten powinien wynosić 18 – 25 % dla kobiet oraz 13 – 18 % dla mężczyzn.

Więc jaki procent jest wymagany w przypadku osób aktywnych fizycznie?

Jeśli chodzi o sportowców procent tłuszczu zależny jest od dyscypliny. Mężczyźni – biegacze średnio i długodystansowi, sprinterzy czy kolarze – mają przeciętnie między 6 a 15 %. To samo tyczy się się kobiet.

Fizjolodzy uważają jednak, że najniższy poziom tkanki tłuszczowej powinien wynosić 5 % dla mężczyzn oraz 12 % dla kobiet.

Pamiętajmy jednak, że nie ma jednej, idealnej procentowej ilości tkanki tłuszczowej dla konkretnej dyscypliny. Każdy sportowiec powinien ustalić indywidualny poziom tłuszczu tak, by czuć się w pełni sił w czasie uprawiania sportu.

Zagrożenia związane ze zbyt niskim poziomem tkanki tłuszczowej u KOBIET

  • Brak równowagi hormonalnej
  • Brak miesiączki
  • Zmniejszenie płodności

Kolejnym problemem, który dotyczy kobiet w przypadku zbyt niskiego poziomu tłuszczu jest utrata masy kostnej. Jest to spowodowane niskim poziomem estrogenu, który sprzyja utracie minerałów, co skutkuje osłabieniem gęstości kości.

Dlatego niemiesiączkujące sportsmenki są bardziej narażone na złamania spowodowane przeciążeniami.

Zagrożenia związane ze zbyt niskim poziomem tkanki tłuszczowej u MĘŻCZYZN

  • Spadek testosteronu
  • Osłabienie libido
  • Spadek ilości wytwarzanej spermy

Problemy jakie mogą wystąpić w przypadku stosowania diet niskotłuszczowych

W dietach niskotłuszczowych brakuje podstawowych kwasów tłuszczowych – występujących w nasionach, tłustych rybach czy orzechach.

Skutkuje to łuszczącą się skórą, stanami zapalnymi, ziemistą cerą czy „zimnymi kończynami”.

Diety takie są bardzo ubogie w witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – A, D, E i K. Diety takie też są niskokaloryczne, co odbija się na naszej kondycji fizycznej zwiększając zmęczenie, zmniejszając regenerację i doprowadzając do „wypalenia”.

Zauważono także, że diety niskotłuszczowe zwiększają rozpad tkanki mięśniowej bądź jej osłabienie! Czyli ostatecznie możemy osiągnąć efekt odwrotny od zamierzonego.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Dietetyk sportowy w klubie Rebel & Taurus Team mającym swoje siedziby m.in w Olsztynie, Malborku czy Szczytnie. Instruktor "Spartan Trening" oraz "Krav Magi".

  • Dziękujemy za dodanie tej informacji !

  • Zabrakło chociaż wzmianki, że tkanka tłuszczowa jest tkanką wydzielania wewnętrznego.

Loading...
Udostępnienia