5/5 (1)

Oglądanie zdjęć pokarmów z informacjami o ich kaloryczności nie tylko powoduje, że jedzenie jest mniej apetyczne, ale także wydaje się, że zmienia sposób, w jaki mózg reaguje na dany pokarm. Taki wniosek pochodzi z badania przeprowadzonego przez Dartmouth Collage (USA), opublikowanego w „PLOSE ONE”. Gdy pojawiły się obrazy żywności z wartością energetyczną, mózg wykazywał zmniejszoną aktywację układu nagrody i zwiększoną aktywację w systemie kontroli.

Jak mózg dokonuje wyborów żywieniowych?

Badanie to jest pierwszym tego rodzaju, w celu analizy w jaki sposób mózg dokonuje wyborów żywieniowych, gdy prezentowane są informacje o kilokaloriach. Warto zaznaczyć, że na początku tego roku w USA niektóre zakłady z branży spożywczej musiały przestrzegać amerykańskiej ustawy
Food & Drug Administration o etykietowaniu menu, która wymagała ujawnienia informacji o kaloryczności posiłku w menu.

O badaniu

Przebieg

W badaniu przeprowadzonym w Dartmouth Collage 42 studentów (w wieku od 18 do 22 lat) oglądało 180 zdjęć żywności bez informacji o ich kaloryczności, a następnie zdjęcia z informacjami o ich wartości energetycznej. 

Poproszono badanych o ocenę chęci spożycia danych pokarmów podczas analizy za pomocą funkcjonalnego obrazowania rezonansu magnetycznego (fMRI ). Zdjęcia uzyskano z bazy danych o żywności lub popularnych witryn internetowych restauracji szybkiej obsługi, które publikują informacje o wartości energetycznej potrawy.

Badani oglądali obrazy, w tym produktów spożywczych, takich jak cheeseburger, frytki lub kawałek wiśniowego sernika. W skali od 1 do 4 (1 = wcale, 4 = bardzo prawdopodobne), wskazywali, jak bardzo prawdopodobna byłaby przez nich konsumpcja danego pokarmu.

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  Linea Fix

Wyniki

Podczas gdy osoby stosujące specjalną dietę (22 uczestników) i niestosujące (20 uczestników) podobnie ocenili żywność z określoną wartością energetyczną jako mniej apetyczną, efekt ten był najsilniejszy wśród osób prowadzących specjalny sposób żywienia.

Ponadto naukowcy przeanalizowali odpowiedzi w dwóch regionach mózgu, które motywują zachowania żywieniowe: jądro półleżące (NAcc) i kora orbitalno-czołowa (OFC). Chociaż u wszystkich uczestników wykazano spadek aktywacji w tych obszarach, gdy podawano informacje o kilokaloriach, u osób stosujących specjalną dietę zauważono bardziej podobne wzorce aktywacji w lewej części OFC dla pokarmów z określoną wartością kaloryczną i nieokreślonych.

To odkrycie sugeruje, że uczestnicy stosujący określony sposób odżywiania się mogą brać pod uwagę informacje o kaloryczności, nawet jeśli nie są one wyraźnie podane i opierają się na wcześniejszych badaniach sugerujących, że obecność wskazówek zdrowotnych może prowadzić do zdrowszych decyzji dotyczących żywności.

Wnioski

Aby zmotywować ludzi do podejmowania zdrowszych wyborów żywieniowych, potrzebne są zmiany, które zawierają nie tylko informacje o wartościach odżywczych i energetycznych produktów spożywczych, ale także edukacja publiczna jako element, który wzmacnia długoterminowe korzyści płynące ze zdrowej diety” – sugeruje zespół badawczy.

Przeczytaj również:

Źródło:  Andrea L. Courtney, Emma K. PeConga, Dylan D. Wagner, Kristina M. Rapuano. Calorie information and dieting status modulate reward and control activation during the evaluation of food images. PLOS ONE, 2018; 13 (11): e0204744

O autorze

Małgorzata Wilkowska

Absolwentka WSR w Warszawie na kierunku dietetyka, obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku. Zainteresowania: psychodietetyka, dietetyka kliniczna, dietetyka pediatryczna oraz edukacja żywieniowa.

Yes No