Zdrowe żywienie – zdrowa ciąża, czyli wpływ kwasów omega 3

Każda kobieta wie, że w czasie ciąży powinna odżywiać się zdrowo, jednak czym jest zdrowe żywienie? Aby uniknąć wielu chorób okresu ciąży, powikłań i problemów okołoporodowych, a także pozytywnie wpłynąć na zdrowie malucha, warto poznać działanie jednych z najistotniejszych składników odżywczych, jakimi są kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3 (n-3).

Czym są kwasy tłuszczowe omega 3?

omega-3Są to tłuszcze należące do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), które nie są efektywnie syntezowane w naszym organizmie, zatem muszą zostać dostarczone z pokarmem. Wchodzą one w skład między innymi komórek układu nerwowego (w tym mózgu) i siatkówki oka. Mają udowodnione działanie antyoksydacyjne, przeciwzapalne, ochronne na naczynia krwionośne, a także wspomagające zachowanie pamięci u osób w początkowym stadium choroby Alzheimer’a. Kwasy te dodatkowo łagodzą stany depresyjne i pozytywnie wpływają na nasz stan psychiczny.

Jak omega 3 wpływają na przebieg ciąży?

Okazuje się, że spożycie kwasów tłuszczowych z tej grupy w odpowiednich dawkach może zapobiec przedwczesnym porodom, a co za tym idzie niskiej urodzeniowej masie ciała noworodka. Konsekwencją przedwczesnego porodu mogą być: poród drogą cięcia cesarskiego, niedostatecznie wykształcone narządy wewnętrzne noworodka (niezdolne do samodzielnego funkcjonowania płuca, przewód pokarmowy, nerki, a także mózg i siatkówka oka), czy brak laktacji u matki.
Dostateczne spożycie produktów zawierających NNKT, odgrywa rolę w zapobieganiu wystąpieniu stanu przedrzucawkowego, który stanowi poważne zagrożenie dla płodu. Kobiety z obniżonym stężeniem omega 3 w surowicy krwi miały niemal ośmiokrotnie wyższe ryzyko wystąpienia stanu przedrzucawkowego.
Niedobór n-3 w diecie kobiety ciężarnej przyczynia się również do wystąpienia, popularnej ostatnio wśród młodych mam, depresji poporodowej, która utrudnia odczuwanie radości z opieki nad nowonarodzonym dzieckiem i niejednokrotnie zabiera chęci do życia.

Jak omega 3 wpływają na zdrowie naszego malucha?

Przede wszystkim n-3, gromadząc się w mózgu i siatkówce oka płodu, zapewniają prawidłowy proces ich tworzenia, co ma wpływ na późniejszy rozwój psychoruchowy dziecka oraz ostrość jego widzenia. Badania dowodzą, że dzieci matek, które dostarczały prawidłowych ilości kwasów omega 3 podczas ciąży, miały lepiej rozwiniętą mowę w początkowych latach życia, a także osiągały lepsze wyniki w testach służących do oceny ich sprawności umysłowej. Prawidłowe stężenie n-3 we krwi dziecka utrzymujące się od urodzenia, może znacząco wpłynąć na poprawę jego koncentracji i pamięci.
Kwasy omega 3 odgrywają także rolę w zapobieganiu alergiom i astmie.

Jakie są źródła cennych kwasów?

Najlepszym źródłem omega 3 są ryby morskie – przede wszystkim łosoś, śledź i makrela. Kwasy te znajdują się także w nasionach Chia, siemieniu lnianym, orzechach włoskich, pestkach dyni, niektórych olejach tłoczonych na zimno i nie ogrzewanych przy obróbce kulinarnej (lnianym, rzepakowym). Uważa się, że kobiety ciężarne (jeśli brak przeciwwskazań) powinny spożywać tłuste ryby morskie trzy razy w tygodniu, dodatkowo każdego dnia dodając do dań wyżej wymienionych olejów, nasion i orzechów.

Kiedy sięgać po suplementy omega 3?

W przypadku niskiego lub nieregularnego spożycia produktów będących dobrym źródłem tych kwasów, a także chcąc mieć pewność przyjmowania odpowiednej dawki n-3, szczególnie w III trymestrze ciąży, kiedy kwasy te są gromadzone w organizmie płodu w największych ilościach. Suplementację zawsze należy wdrażać w porozumieniu z lekarzem.

Bibliografia:

1. Filipczyk L., Wystrychowski A.: Wygaszanie reakcji zapalnej przez pochodne omega 3 i omega 6 wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Nefrol Dial Pol, 2011; 15, 43-52

2. Marciniak-Łukasiak K.: Rola i znaczenie kwasów tłuszczowych omega 3. Żywność. Nauka. Technika. Jakość, 2011; 6(79), 24-35

3. Freund Levi Y., Vedin I., Cederholm T.:  Transfer of omega 3 fatty acids across the blood-brain barier after dietary supplementation with a docosahexaenoic acid-rich omega 3 fatty acid preparation in pacients with Alzheimer’s disease: the omegAD study. J Intern Med., 2013

4. Wu J., Mozaffarian D.: Omega 3 fatty acids, atherosclerosis progression and cardiovascular outcomes in recent trials. Heart, 2014

5. Giordano E., Visioli F.: Long chain omega 3 fatty acids: Molecular bases of potential antioxidant actions. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids, 2014

6. Milles B.J., Murray L., Beckmann M.M.: Dietary supplements for preventing postnatal depression. Cochrane Database Syst Rev., 2013; 10

7. Carlson S.E., Colombo J., Gajewski B.J.: DHA supplementation and pregnancy outcomes. Am J Clin Nutr., 2013; 97(4):808-815

8. Hibbeln J.R., Davis J.M., Steer C. i wsp.: Maternal seafood consumption in pregnancy and neurodevelopmental outcomes in childhood: an observational cohort study. Lancet, 2007; 369(9561):578-85

9. Helland I.B., Smith L., Saarem K. i wsp.: Maternal supplementation with very long chain omega 3 fatty acidss during pregnancy and lactation arguments children’s IQ at 4 years od age. Pediatrics, 2003; 111(1):39-44

10. Romero V.C., SOmers E.C., Stolberg V. i wsp.: Developmental programming for allergy: a secondary analysis of the mothers, omega 3 and mental health study. Am J Obstet Gynecol., 2013; 208(4):316

11. Williams M.A., Zingheim R.W., King I.B.: Omega 3 fatty acids in maternal erythrocytes and risk of preeclampsia. Epidemiology, 1995;6(3):232-237

12. United States Department of Agriculture – Agricultural Research Service

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Dietetyk, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Promotorka zdrowych nawyków żywieniowych w prewencji chorób dietozależnych. Szerzy wiedzę o prawidłowym żywieniu i zdrowym stylu życia.

Loading...
Udostępnienia