Teraz czytasz
Aminokwasy siarkowe w diecie a ryzyko chorób serca

Aminokwasy siarkowe w diecie a ryzyko chorób serca

Małgorzata Wilkowska
mięso

Przestrzeganie zasad diety roślinnej może być fundamentalne dla obniżenia ryzyka występowania chorób serca. Badacze z Penn State udowodnili, że diety o obniżonej zawartości aminokwasów siarkowych – obecnych w pokarmach bogatych w białko, takich jak mięso i nabiał – są związane ze zmniejszonym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych. Zespół stwierdził również, że przeciętny Amerykanin spożywa prawie dwa i pół razy więcej aminokwasów siarkowych niż szacowane średnie zapotrzebowanie.

Aminokwasy siarkowe a zdrowie

Aminokwasy siarkowe, w tym metionina i cysteina, odgrywają różne role w metabolizmie i są ważne dla zachowania zdrowia. To badanie dostarcza pierwszych dowodów epidemiologicznych na to, że nadmierne spożycie aminokwasów siarkowych może być związane z ryzykiem występowania chorób przewlekłych u ludzi. Wyniki opublikowano w „EClinicalMedicine”.

Badanie

Pierwszorzędowym wynikiem w tym badaniu był złożony wskaźnik ryzyka choroby kardiometabolicznej, oparty na wartościach ciśnienia krwi, eGFR i poziomach cholesterolu ogółem, cholesterolu HDL, trójglicerydów, insuliny, glukozy, hemoglobiny glikowanej, CRP, kwasu moczowego i azotu mocznika.

Naukowcy analizowali dietę i biomarkery krwi u 11 576 uczestników badania i stwierdzili, że uczestnicy, którzy spożywali żywność zawierającą mniej aminokwasów siarkowych, zwykle mieli zmniejszone ryzyko chorób kardiometabolicznych w oparciu o badania krwi.

Zespół wykorzystał dane z badania „Third National Examination and Nutritional Health Survey”. Uczestnicy badania NHANES III byli rekrutowani w latach 1988–1994. Czynnikami wyłączającymi z badania były: niepełnoletność, zgłoszenie zastoinowej niewydolności serca, zawału serca lub zgłoszenie zmiany diety z powodu diagnozy choroby serca, zgłoszenie niskiego lub bardzo wysokiego spożycia energii wraz z dietą, zgłoszenie spożycie aminokwasów siarkowych poniżej szacowanego średniego zapotrzebowania 15 mg/kg /dzień zalecanego przez Food and Nutrition Board of National Academy of Medicine.

zdrowie serca
belchonock / 123RF

Analiza

Opracowano złożony wskaźnik ryzyka chorób kardiometabolicznych na podstawie poziomów niektórych biomarkerów we krwi u uczestników po 10-16 godzinach postu, w tym cholesterolu, trójglicerydów, CRP, kwasu moczowego, eGFR, hemoglobiny glikowanej, glukozy i insuliny. Powyższe biomarkery wskazują na ryzyko rozwoju choroby u danej osoby.

Badacze zebrali informacje na temat diety uczestników, wypełniając wraz z nimi 24-godzinne dzienniczki żywieniowe. Spożycie składników odżywczych obliczono następnie przy użyciu bazy danych U.S. Department of Agriculture Survey Nutrient Database.

Wiek, płeć, grupa etniczna, wykształcenie (lata), palenie tytoniu, poziom aktywności fizycznej były zgłaszane samodzielnie przez uczestników. Wzrost i masę mierzono standardowymi metodami, a także obliczono wskaźnik masy ciała (BMI). Historię występowania cukrzycy typu 2 i nadciśnienia tętniczego oceniano na podstawie własnych raportów. W analizach uwzględniono wartości spożycie alkoholu, tłuszczów ogółem, wapnia, magnezu, sodu, potasu, witaminy A, witaminy C, witaminy B6 i kwasu foliowego.

Wnioski

Po uwzględnieniu masy ciała uczestników naukowcy odkryli, że średnie spożycie aminokwasów siarkowych było prawie dwa i pół razy wyższe niż szacowane średnie zapotrzebowanie, co jest zgodne z popularnością diet obitych w mięso i nabiał.

Dalej, naukowcy odkryli, że wyższe spożycie aminokwasów siarkowych było związane z wyższym złożonym wskaźnikiem ryzyka kardiometabolicznego po uwzględnieniu potencjalnych czynników zakłócających, takich jak wiek, płeć oraz historia występowania cukrzycy typu 2 i nadciśnienia.

Zobacz również
produkty dla zdrowego serca

Zauważyli również, że wysokie spożycie aminokwasów siarkowych było związane z każdym rodzajem żywności oprócz produktów zbożowych, warzyw i owoców. Mięso i inne produkty bogate w białko mają ogólnie wyższą zawartość aminokwasów siarkowych.

Ludzie, którzy jedzą duże ilości produktów roślinnych, takich jak owoce i warzywa, spożywają mniejsze ilości aminokwasów siarkowych, a wyniki poniższej analizy potwierdzają niektóre korzystne efekty zdrowotne obserwowane u osób na dietach wegańskich.

Podsumowanie

Chociaż w tym badaniu oceniano tylko spożycie żywności, ogólne nawyki żywieniowe i czynniki ryzyka występowania chorób kardiometabolicznych w danym czasie, związek między zwiększonym spożyciem aminokwasów siarkowych a ryzykiem chorób kardiometabolicznych był silny. Potrzebne są jednak dalsze badania.

Źródło: Zhen Dong, Xiang Gao, Vernon M. Chinchilli, Raghu Sinha, Joshua Muscat, Renate M. Winkels, John P. Richie. Association of sulfur amino acid consumption with cardiometabolic risk factors: Cross-sectional findings from NHANES III. EClinicalMedicine, 2020; 100248

0 0 głosuj
Oceń artykuł :-)
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie swoje komentarze