Coraz więcej osób ma świadomość wpływu diety na zdrowie, prawidłowe funkcjonowanie organizmu, dobre samopoczucie. Ale czy pamiętamy, że to, co jemy ma także wpływ na nasz wygląd? O tym, że produkty żywnościowe mogą poprawiać urodę od zewnątrz, wiemy z różnego rodzaju czasopism ( np. maseczki z warzyw lub owoców). Jednak często umyka naszej uwadze fakt, że składniki odżywcze dostarczane z dietą wpływają na stan naszej skóry, włosów i paznokci – czyli atrybutów urody.

Białko

To najważniejszy składnik budulcowy. Odpowiada za tworzenie i odnowę wszystkich komórek organizmu. Dieta zawierająca pełnowartościowe białko dostarcza aminokwasy niezbędne do tworzenia włókien kolagenowych i sprężystych. A to zapewni naszej skórze odpowiednią jędrność i gładkość. Jeśli w naszej diecie zabraknie właściwej ilości białka wpłynie to na wolniejszą regenerację naskórka i zmniejszenie jej elastyczności. Najlepsze źródła białka pełnowartościowego to mleko i przetwory mleczne, mięso, ryby, drób i jaja.

Witaminy

Witamina E – jest silnym przeciwutleniaczem, czyli chroni skórę przed uszkodzeniami spowodowanymi działaniem wolnych rodników.  Wolne rodniki powstają zarówno w procesie przemiany materii, jak i atakują nas z zewnątrz np. z zanieczyszczonego środowiska czy dymu tytoniowego. Witamina E nazywana jest często witaminą młodości, gdyż wpływa na odpowiednią elastyczność skóry i zapobiega powstawaniu zmarszczek. Chroni skórę przed niekorzystnym działaniem promieni UV, które mogą powodować przebarwienia. Wykazuje ona też działanie przeciwzapalne, przez co odgrywa dużą rolę w leczeniu chorób skóry, np. trądzik i łojotokowe zapalenie skóry. Dobrze wpływa na nawilżenie skóry, chroni przed jej wysuszeniem, ma silne działanie ochronne. Badania wykazują, że naturalna witamina E jest dwukrotnie lepiej przyswajana przez organizm niż jej forma syntetyczna, dlatego zamiast przyjmować ją w postaci kapsułek z olejem, należy wzbogacić dietę o jej źródła naturalne. Najwięcej witaminy E znajdziemy w: olejach roślinnych tłoczonych na zimno (z zarodków pszenicy, słonecznikowym, rzepakowym), nasionach słonecznika, orzechach laskowych i migdałach.

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  Metody oceny stanu odżywienia

Witamina C – to kolejny silny przeciwutleniacz zwalczający wolne rodniki. Stymuluje syntezę kolagenu w skórze, którego ilość spada wraz z wiekiem. Witamina C wpływa także na produkcję ceramidów w skórze, poprawia barierę lipidową naskórka, przez co skóra staje się bardziej odporna na czynniki zewnętrzne, bardziej elastyczna i lepiej nawilżona. Wzmacniające działanie tej witaminy na budowę naczyń krwionośnych ma szczególne znaczenie dla osób ze skórą płytko unaczynioną i wrażliwą. Bogactwo witaminy C odnajdziemy w warzywach i owocach a najwięcej zawierają jej: czarna porzeczka, papryka czerwona, natka pietruszki, jarmuż i owoce dzikiej róży.

Witamina A – to kolejna antyoksydacyjna broń w walce z wolnymi rodnikami uszkadzającymi komórki skóry. Zapobiega chorobom skóry oraz reguluje czynność gruczołów łojowych i proces rogowacenia naskórka. Dzięki niej skóra jest gładka, delikatna i wolniej traci wodę. Ponadto witamina A przyspiesza cykl odnowy komórkowej i wpływa na poprawną budowę keratyny, z której zbudowane są włosy i paznokcie. Wszystkie zjedzone surówki z marchwi, soki warzywne, warzywa zielone i pomarańczowe owoce (melony, mango, morele, brzoskwinie) sprawią, że na wyglądzie zyska skóra całego ciała a włosy i paznokcie będą odporne na łamliwość.

Witaminy z grupy B – w szczególności biotyna, witamina B5 i B2 są niezbędne organizmowi do utrzymania pięknej skóry, włosów i paznokci. Biotyna leczy stany zapalne skóry, zapobiega łysieniu i siwieniu. Jej niedobór może wywołać zaburzenie wzrostu paznokci, łojotok, łupież i zmiany zabarwienia skóry (skóra szara i matowa). Niedobór witaminy B2 powoduje świąd i łuszczenie skóry a także pęknięcia w kącikach ust (tzw. zajady). Zauważono ponadto, że wpływa pobudzająco na porost włosów. Witamina B5 to przede wszystkim wpływ na włosy a jej obecność jest niezbędna dla prawidłowego wzrostu włosów. Witamina ta wchodzi w skład elementów budulcowych włosa odpowiedzialnych za jego siłę i sprężystość. Jest też ważnym składnikiem utrzymującym odpowiednią wilgotność włosów. Wszystkie te witaminy znajdziemy w jajach, mleku, serach, produktach pełnoziarnistych i drożdżach.

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  MedMeetsTech 2018 - sprawozdanie

Składniki mineralne

Cynk – poprawia wygląd i kolor skóry, a także bierze czynny udział w przetwarzaniu kwasów tłuszczowych, co ma wpływ na jej regeneracji. Wpływa też na gospodarkę witaminą A, która ma znaczący wpływ na proces keratynizacji naskórka, jak też włosów i paznokci. Długotrwały niedobór powoduje z początku zahamowanie wzrostu, później przerzedzanie się włosów, zaś w skrajnych przypadkach może doprowadzić do łysienia. Braki tego związku dla skóry to m.in. powstawanie trądziku i trudno gojących się wykwitów. Najbogatsze źródła cynku to wątroba cielęca, pestki dyni, kakao, biała fasola i kasza gryczana.

Krzem – poprzez stymulowanie syntezy hydroksylazy prolinowej pierwiastek ten uczestniczy w biosyntezie kolagenu, przez co odpowiada za sprężystość i elastyczność naskórka oraz skóry właściwej. Przez to zapobiega przedwczesnemu wiotczeniu skóry i opóźnia proces jej starzenia się. Ma także wzmacniający wpływ na włosy i paznokcie oraz zapobiega ich łamliwości. Źródła tego pierwiastka to np. czosnek, szczypiorek, płatki owsiane i herbatka ze skrzypu.

Miedź – od niedawna wiadomo, że działa przeciwstarzeniowo, uelastyczniająco i dotleniająco na skórę. Jest też pierwiastkiem wzmacniającym włosy. Wpływa bowiem na wzrost prawidłowej struktury rogowej włosa. Niedostatek tego pierwiastka skutkuje np. zbyt małą liczbą „mostków dwusiarczkowych”, które wzmacniają siłę i sprężystość włosów. W konsekwencji włosy stają się słabe i poskręcane.  Znajdziemy ją w nasionach roślin strączkowych, całych ziarnach zbóż, orzechach, jabłkach i miodzie.

W przypadku problemów z suchą i łuszczącą się skórą należy wzbogacać dietę w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (tłuste ryby morskie, oleje roślinne, orzechy i pestki z dyni). Nie wolno zapominać także o piciu odpowiedniej ilości wody, bo bez niej niewiele zdziała nawet najdroższy krem nawilżający.

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  Oś jelitowo-wątrobowa punktem uchwytu dla probiotyków

Skóra, włosy i paznokcie są więc odzwierciedleniem naszego zdrowia i stanu odżywienia. Prawidłowo zbilansowana dieta z dużą ilością antyoksydantów, NNKT i minerałów a także spożywanie dużej ilości wody, zapewni nam zdrową i dobrze nawilżoną skórę a także silne włosy i paznokcie.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Emilia Gierada

Dietetyk, specjalista ds. żywienia. Absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Yes No