Ciemna i jasna strona kawy

Niektórzy specjaliści straszą nią – zaś media ciągle donoszą o prozdrowotnych właściwościach tego napoju.

Ciemna strona kawy

Kawa, a raczej zawarta w niej kofeina ,jeśli przyjmiemy ją w dużych ilościach lub jeśli mamy wrażliwy na nią organizm, może powodować niepokój, kołatanie serca i problemy z zaśnięciem. Z tego względu odradzana jest osobom z nerwicą i zespołem niespokojnych nóg. Każdy inaczej na nią reaguje oraz metabolizuje w innym czasie (od 2-10 godzin).

ciemna i jasna strona kawy

Wykorzystano zdjęcie – prawo autorskie: / 123RF Zdjęcie Seryjne

Powoduje również wypłukiwanie z organizmu niewielkich ilości minerałów jak wapń i magnez, jednak zdania badaczy są podzielone czy ma to znamienny wpływ na rozwój chorób takich jak osteoporoza. Aczkolwiek przy spożyciu kawy w dużej ilości warto zadbać o prawidłowy poziom tych pierwiastków w diecie lub suplementację. Ma również właściwości lekko moczopędne dlatego może odwadniać organizm.

Kawa nieznacznie i chwilowo podnosi wartość ciśnienia tętniczego. Większość badań naukowych może uspokoić osoby z nadciśnieniem, udowadniają one bowiem że umiarkowane jej spożycie jest bezpieczne. Niepokojące są natomiast badania Skandynawów donoszące o możliwości podnoszenia poziomu cholesterolu całkowitego i frakcji LDL, nie zostały one jednak potwierdzone przez prace badawcze japońskich uczonych. Inną właściwością kawy jest zwiększanie ilości soku żołądkowego, przez co nie jest wskazana dla osób z refluksem i wrzodami żołądka.

Spożywanie kofeiny przy jednoczesnym stosowaniu teofiliny lub aminofiliny (lek stosowany w chorobach płuc) może zwiększać ryzyko wystąpienia działań niepożądanych, takich jak nadpobudliwość, nerwowość i zwiększona częstotliwość rytmu serca.

Dobroczynne właściwości kawy

Wiele źródeł donosi o związku pomiędzy piciem kawy a zmniejszonym ryzykiem zachorowania na nowotwory wątroby i jelita lub cukrzycę typu 2, co jest skutkiem zawartych w niej przeciwutleniaczy (kafestolu i kahweolu). Picie kawy korzystnie obniża nawet o 25% wyniki badań enzymów wątrobowych. Innym cennym antyoksydantem są kwasy chlorogenowe, które działają przeciwmiażdżycowo, powodują spadek absorpcji glukozy, zmniejszają ryzyko choroby zapalnej jelit, zmniejszając poziom interleukin. Ostatnie badania dowodzą że regularne picie kawy zmniejsza możliwość wystąpienia choroby Parkinsona.

To nie wszystko. W kawie znajdują się inne przeciwutleniacze (guaiakol, etyloguaiakol, winyloguaiakol), mające podobne działanie do α–tokoferolu (witamina E). Ponadto wiele antyoksydantów wydziela się dopiero podczas palenia kawy, a inne – tak jak kwas chlorogenowy – nie tracą właściwości w wysokiej temperaturze. Niektórzy badacze twierdzą, że filiżanka kawy posiada więcej antyoksydantów niż filiżanka jagód.

Mała czarna powoduje zwiększenie ilości dopaminy w układzie nerwowym, która motywuje do działania, polepsza samopoczucie ale jednocześnie wzmaga możliwość uzależnienia od kawy.

Jaka ilość kawy jest bezpieczna ?

Warto pamiętać, że wszystkie korzystne właściwości są odnotowywane tylko przy umiarkowanym spożywaniu. Pamiętajmy o przeciwskazaniach jeśli chodzi o picie kawy, a także o zachowaniu pewnego maksimum spożycia kofeiny czyli 300 mg.

Przeciętna zawartość kofeiny w jednej filiżance palonej kawy (150 ml) wynosi około 85 mg, w jednej filiżance kawy rozpuszczalnej – około 60 mg, a w jednej filiżance kawy bezkofeinowej – 3 mg. Jedna filiżanka parzonej herbaty zawiera ok. 30 mg kofeiny, herbaty instant – ok. 20 mg, filiżanka kakao i czekolady ok. 4 mg. Szklanka napoju zawierającego kofeinę ma zwykle zawartość 20 – 60 mg kofeiny.

Bibliografia:

  • Bojariwcz H. Przygoda M; Kofeina- Powszechności stosowania kofeiny oraz jej działanie na organizm: Probl Hig Epidemiol 2012: 8-13
  • Wierzejska R; Kofeina- powszechny składnik diety i jej wpływ na zdrowie: Roczniki Państwowego Zakładu Higieny 2012: 141-147
  • Wobszal P. Grzeszowska A. E; Wpływ kawy na metabolizm lipidów z odniesieniem do zdrowotnych skutków picia kawy: Nowiny Lekarskie 2009: 148–152
  • Żukiewicz-Sobczak W; Wpływ spożycia kawy na zdrowie: Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu 2012: 71-76
  • http://www.eufic.org/article/pl/4/13/artid/caffeine-health/
  • http://www.eufic.org/article/pl/4/16/artid/99/
  • http://food-forum.pl/picie-kawy-jest-zdrowe-dla-watroby/
Ewelina Polak

Ewelina Polak

Absolwentka UM w Lublinie na kierunku Dietetyka Kliniczna oraz Technologii
Żywności i Żywienia Człowieka na Uniwersytecie Przyrodniczym. Prowadzi
poradnię dietetyczną DietBalans - poradnia@dietbalans.pl
Ewelina Polak

Latest posts by Ewelina Polak (see all)

2 Komentarzy

Dodaj komentarz