Kofeina i jej działanie

Jest to stymulant, który znajduje się w niektórych napojach takich jak kawa, herbata, cola czy też można ją znaleźć w czekoladzie bądź guaranie. Występuje w postaci napojów ale także można ją już suplementować pod postacią tabletek. Często znajduje się w składzie suplementów przedtreningowych, a także w termogenikach.

Dawkowanie kofeiny

Podatność na jej działanie jest cechą indywidualną i zależy także od wieku – lecz organizm po upływie czasu potrafi powiększać swoją tolerancję na ten stymulant. Aby uzyskać podobne pobudzenie, co początkowo trzeba przyjmować większe dawki.

Działa także moczopędnie lecz w dawkach powyżej 300 mg dziennie – przy mniejszej ilości nie powoduje większej produkcji moczu niż np. woda. Badania wykazały także, że jej działanie moczopędne występuje tylko podczas spoczynku, a podczas wysiłku nie ma większego znaczenia.

Dawki powyżej 600 mg mogą powodować znaczną utratę płynów.

Działanie kofeiny

Jej działanie opiera się na wpływie na centralny układ nerwowy- zwiększa refleks, koncentrację i wytrzymałość. Kofeina pobudza także produkcję adrenaliny, a w dawkach powyżej 5mg/ kg – produkcję kwasów tłuszczowych. Zatem dzięki niej, w energię przetwarzane są kwasy tłuszczowe – a nie glikogen.

Potrafi także wpływać na kurczliwość mięśni, uwalniając zapasy wapnia do komórek mięśniowych. Badania naukowe udowodniły, że jest ona korzystna dla sportowców zarówno przy aktywności o wysokim poziomie intensywności – ale także o intensywności niższej, np. podczas wysiłków tlenowych. Pomaga także chorym na astmę – już w XIX wieku podawano ją cierpiącym na duszności, co zmniejszało nasilenie i częstotliwość ataków o 23%. Dzieje się tak za sprawą rozszerzenia oskrzeli i zmniejszenia zmęczenia mięśni oddechowych po jej spożyciu.

Kofeina w kawie

Dostarczana do organizmu pod postacią kawy przynosi dodatkowe korzyści, ponieważ zawiera ona wiele substancji chroniących przed np. nowotworami – tj. przeciwutleniaczy. Kawa zmniejsza także ryzyko niedokrwiennej choroby serca. Picie ok. 2 filiżanek dziennie zwiększa przepływ krwi ( za sprawą rozszerzenia tętnic wieńcowych. Polifenole zawarte w kawie chronią śródbłonek tętnic przed uszkodzeniem.

Skutki uboczne spożycia kofeiny

Kofeina została zaklasyfikowana jako używka, ponieważ działa ona na organizm farmakologicznie.

Skutki uboczne jakie może powodować kofeina to: bezsenność, bóle głowy, niepokój, poirytowanie i drżenie. Nagłe odstawienie może powodować ,, łód kofeinowy” objawiający się bólami głowy czy zmęczeniem – lecz trwa to przeciętnie kilka dni, stopniowe odzwyczajanie się nie powoduje zwykle żadnych dolegliwości.

Czytaj także o innych właściwościach kofeiny:

Zostaw swoją opinię:

O autorze

grzesiek311@op.pl Student Dietetyki Śląskiej Wyższej Szkoły Medycznej. Trener personalny - miłośnik zdrowego stylu życia.Szczególnie zainteresowany odżywianiem w sporcie.

Udostępnienia