W czym można znaleźć witaminę B12?

mięsoWitamina B12  – lub też kobalamina – stanowi niezwykle ważny składnik odżywczy, odpowiadający za istotne funkcje organizmu. Jej niedobór prowadzić może między innymi do niedokrwistości a wręcz zagrożenia życia. Szczęśliwie jedynie mały odsetek populacji w krajach rozwiniętych otrzymuje zbyt małą jej ilość – bardzo rzadko występuje niedobór witaminy B12 u osób odżywiających się w sposób standardowy. Nasz organizm wymaga bardzo małej jej ilości. Raczej może dotyczyć ten problem osób z zaburzonym sposobem odżywiania czy prowadzących dietę wegańską bądź wegetariańską. Dzieje się tak, ponieważ źródłem witaminy B12 są niemal wyłącznie produkty pochodzenia zwierzęcego – jest ona bowiem produkowana przez bakterie.

Sama witamina B12 reguluje produkcję czerwonych ciałek krwi, jest istotna dla układu nerwowego, układu kostnego, szpiku kostnego i uczestniczy w wielu innych ważnych procesach.

Źródła witaminy B12

Witamina B12 to przede wszystkim produkty pochodzenia zwierzęcego. Aby pokryć zapotrzebowanie na witaminę B12 należy sięgnąć przede wszystkim po następujące produkty:

  • mięsa (m.in wołowina, wieprzowina, kurczaki)
  • wędliny
  • podroby (n.p. nerki)
  • ryby (m.in. tuńczyk, sardynki, łosoś)
  • owoce morza (m.in. ostrygi, homary, skorupiaki)
  • sery żółte
  • jajka
  • mleko
  • jogurty
  • pieczarki (stosunkowo mała ilość)

Źródła witaminy B12 dla wegan i wegetarian

Największym źródłem tej witaminy są dla osób prowadzących dietę bezmięsną bądź wegańską – produkty fortyfikowane. Najczęściej sztucznie wzbogaca się witaminą B12 płatki zbożowe, produkty sojowe, batoniki energetyczne. Same rośliny nawet jeśli zawierają śladowe ilości witaminy B12 to nie stanowią wystarczającego jej źródła.

Dodaj komentarz