Szpinak Właściwości

Szpinak„Szpinak to zdrowie” – wiedzą o tym mamy oraz silny marynarz Popeye. Jednak pomimo tego, że co do zasady wszyscy wiedzą, że jest zdrowy (choć nie wszyscy potwierdzą, że jest smaczny) – to mniej osób wie dokładnie na czym jego walory polegają. Ten krótki artykuł wyjaśni tę zagadkę.

Bogate właściwości szpinaku

Szpinak jest znakomitym pożywieniem dla wszystkich poszukujących zdrowego, dietetycznego menu. Jest niskokaloryczny, ma mało tłuszczów, dużo błonnika, za to upakowany jest po brzegi wieloma cennymi składnikami, których często brakuje w naszej codziennej diecie.

Istotna zaleta szpinaku – to bardzo duża zawartość żelaza potrzebnego do budowych czerwonych krwinek – chociaż nie jest ono z niego wysoce wchłanialne, to jego duża ilość sprawia, że szpinak jest cennym źródłem tego pierwiastka.

Szpinak posiada silne właściwości antyoksydacyjne dzięki zawartości między innymi luteiny, beta-karotenu i zeaksantyny.

Szpinak pełen witamin

Szpinak to bogactwo witamin. To, co go wyróżnia, to bogactwo witaminy K – do dziennej dawki tego składnika wystarczy ledwie 25 gram szpinaku. Witamina K jest nieoceniona dla zachowania układu kostnego w dobrym stanie. Szpinak posiada także inne witaminy – A, dużo witaminy C, witaminy grupy B, w tym foliany.

Jeśli tego by było mało, składniki te uzupełniają tłuszcze omega-3, magnez, mangan, wapń, potas, cynk i miedź.

Właściwości zdrowotne

Wszystkie wspomniane składniki sprawiają, że szpinak uważany jest za dobry wybór dla osób na diecie odchudzającej, mających problem z cholesterolem. Dzięki składnikom o właściwościach antyoksydacyjnych może również pomóc ustrzec się przed wieloma poważnymi chorobami w tym chorobami nowotworowymi. Ponadto dzięki wysokiej zawartości witaminy K dobrze wpływa na organizm, obniżając ryzyko choroby Alzheimera oraz polepszając układ kostny.

Z drugiej strony w liściach szpinaku zawarte są szczawiany, mogące przyczyniać się do powstawania kamicy nerkowej. Aby uniknąć tego niepożądanego działania szczawianów łatwo jest je niwelować przez dodanie mleka bądź śmietany do potraw, przyrządzanych na bazie szpinaku. W ten sposób szczawiany są neutralizowane.

Niezależnie od powyższych dobrych właściwości szpinaku należy mieć na uwadze, że ze względu na zawartość wielu minerałów oraz możliwych śladowych ilości środków ochrony roślin i związków azotowych przed dołączeniem go do swojej diety w większej ilości, warto zasięgnąć opinii lekarza bądź dietetyka ze względu na możliwe indywidualne predyspozycje i przeciwwskazania, wynikające ze stanu zdrowia bądź przyjmowanych leków.

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *