Witamina B12 w diecie osób aktywnych fizycznie

Znaczna część sportowców, ze względu na brak czasu czy brak dostępu do wartościowych posiłków w ciągu dnia, nie ma możliwości przestrzegania podstawowych zasad żywienia.

Ich wysokie potrzeby energetyczne jednocześnie muszą być małe objętościowo, co często wiąże się unikaniem produktów wysokobłonnikowych – warzyw czy ciemnego pieczywa, które są doskonałym źródłem witamin oraz minerałów.

Sytuacja ta bardzo często doprowadza do konieczności stosowania suplementacji.

W poniższym artykule poruszana jest kwestia tego, jak witamina B12 może wpływać na wyniki osiągane przez osoby aktywne fizycznie.

O witaminie B12

Witamina B12 jest także znana jako witamina energii. Konieczna jest do wytwarzania elementów osłonek nerwowych czy syntezy białek. Bierze także udział w metabolizmie węglowodanów czy tłuszczy.

Witamina B12 naturalnie występuje tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego m.in – czerwonym mięsie, podrobach, rybach czy jajach.

Działanie B12

  • Doskonale pobudza apetyt – bardzo przydatne w sportach gdzie liczy się duża masa mięśniowa.
  • Bierze udział w przemianach żelaza, przyczyniającego się do tworzenia czerwonych krwinek – lepsze dotlenienie mięśni
  • Lepsze skurcze mięśni , ich wzrost oraz koordynacja

Należy pamiętać, iż witamina ta nie jest szybko wydalana z moczem. Jest magazynowana w wątrobie czy nerkach. Stąd też niedobór może się ujawniać przez bardzo długi czas – może on sięgać nawet kilku lat. Skutkiem tego mogą być nieodwracalne zmiany w mózgu.

Objawy niedoboru witaminy  B12

  • Problemy z pamięcią
  • Apatia
  • Osłabienie mięśni
  • Mrowienie w kończynach
  • Zmęczenie i brak energii
  • Brak motywacji do działania

Czytaj również:

Artur Jankowicz

Artur Jankowicz

Dietetyk sportowy w klubie Rebel & Taurus Team mającym swoje siedziby m.in w Olsztynie, Malborku czy Szczytnie.
Instruktor "Spartan Trening" oraz "Krav Magi".
Artur Jankowicz

Latest posts by Artur Jankowicz (see all)



Dodaj komentarz