Witamina D – Skąd ją brać?

witamina dWitamina D odgrywa niebagatelną rolę w gospodarce wapniowo-fosforanowej organizmu. Wpływa nie tylko na układ kostny, lecz również na układ nerwowy, immunologiczny, dla zdrowia oczu a także na układ rozrodczy. Najważniejszym źródłem tej witaminy nie jest jednak pożywienie a ekspozycja na słońce.

Witamina D – ile czasu na słońcu?

Dla naszego organizmu nie potrzeba dużej ekspozycji na słońce – wystarczy co drugi dzień spędzić na dworze kilkanaście minut do pół godziny. Biofotosynteza witaminy D w skórze zależy od tego ile czasu spędzimy na dworze i jak dużą częścią ciała chłoniemy promienie słoneczne. Resztę witaminy D możemy pozyskać z pokarmów pod różnymi jej postaciami.

Witamina D – źródła w pożywieniu

Witamina D nie jest jednorodna. Różne produkty spożywcze zawierają różne jej rodzaje i tak cholekalcyferol (witamina D3) można znaleźć w produktach zwierzęcych – ser, żółtka jaj i wielu rybach (między innymi łosoś, tuńczyk, śledź, sardynki). To właśnie ten rodzaj witaminy często sztucznie wzbogaca mleka, margaryny.

Naukowcy wskazują, że to witamina D3 jest bardziej wartościowa. Warto jednak zaopatrzyć się również w źródła witaminy D2, występującej w roślinach, grzybach i drożdżach.


Dodaj komentarz