5/5 (2)

Curry to mieszanka przypraw bardzo bogatej i różnorodnej kuchni południowo-azjatyckiej. Słowo „curry” pochodzi z języka tamilskiego (język jednego z regionów Indii) i oznacza dosłownie „sos”. W kuchni indyjskiej jest to sposób przyrządzania potrawy, a w niektórych jej odmianach oznacza danie, które przypomina zupę z jogurtu, na bazie masła klarowanego, przypraw i cieciorki. 

W kulturze zachodniej znane jest jednak jako charakterystyczna mieszanka przypraw, której głównym składnikiem jest kurkuma, nadająca mieszance charakterystyczny żółty kolor. Inne popularne przyprawy wchodzące w skład mieszanki to: kolendra, imbir, czosnek, chilli, pieprz, cynamon, goździki, gałka muszkatołowa, kardamon i kminek. Wszystkie razem stanowią istną bombę prozdrowotną.

kurczak curry
© Ramon Gross Dolarea / 123RF

Właściwości prozdrowotne

Przeprowadzono wiele badań dotyczących wpływu mieszanki przypraw curry oraz związku występującego w kurkumie – kurkuminy, na zdrowie człowieka. Zaobserwowano następujące właściwości:

  • działanie korzystne w prewencji nowotworów,
  • zmniejszenie ryzyka anemii, gdyż mieszanka curry jest bogatym źródłem żelaza,
  • korzystny wpływ na profil lipidowy,
  • obniżenie ciśnienia krwi,
  • utrzymanie prawidłowego poziomu glukozy,
  • poprawa poposiłkowej funkcji śródbłonka i poprawa funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego,
  • korzystny wpływ na funkcje poznawcze,
  • wpływ na zmniejszenie stanów zapalnych oraz łagodzenie bólów stawów,
  • działanie antybakteryjne i przeciwwirusowe
  • pobudzenie metabolizmu.

Szczególnie ciekawe wydaje się przypuszczenie, iż przyprawa, a dokładniej wspomniana już wcześniej kurkumina, wpływa na zdolności poznawcze i zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera. Badacze coraz bardziej interesują się tym tematem, dlatego też powstaje coraz więcej dowodów naukowych potwierdzających te korzystne właściwości przyprawy.

curry przyprawy
© foodandmore / 123RF

Mieszanka przypraw curry jest silnym koagulantem, dlatego też nie powinny spożywać jej osoby, które przyjmują leki rozrzedzające krew. U pozostałych osób, żółta przyprawa powinna na stałe zagościć w jadłospisie, gdyż jej właściwości prozdrowotne są nieocenione.

Bibliografia:

  1. http://www.przyprawowy.pl/curry.html
  2. https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/co-jesz/curry-przyprawa-wlasciwosci-i-zastosowanie-aa-sFf4-taii-vjv3.html
  3. https://natemat.pl/104395,curry-cenne-wlasciwosci-o-ktorych-mozesz-nie-miec-pojecia
  4. „A potential role of the curry spice curcumin in Alzheimer’s disease” JM. Ringman i Inn., 2005
  5. „Association of curry consumption with blood lipids and glucose levels” Y. Kwon, 2016
  6. „A single consumption of curry improved postprandial endothelial function in healthy male subjects: a randomized, controlled crossover trial.” H. Nakayama i Inn., 2014
  7. „Curry consumption and cognitive function in the elderly” Tze-Pin Ng i Inn., 2006
  8. „Effect of dietary curries on the glycaemic index.” S. Pirasath i Inn, 2010

Proszę oceń

O autorze

Natalia Plewa

Absolwentka dietetyki na AWF w Poznaniu. Obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich. Szczególnie interesuję się żywieniem kobiet w okresie ciąży i laktacji, a także psychodietetyką i dietami wege