Kasza jaglana

Zdrowia i urody kasza jaglana Ci doda!

Dotychczas niedoceniana, powraca na nasze stoły. Kasza jaglana to nie tylko doskonały dodatek do zup mlecznych czy owoców, lecz również znakomity dodatek skrobiowy do dań zasadniczych, takich jak gulasz. Jakie ma wartości odżywcze oraz zdrowotne?

Prosta kasza

kasza-jaglana

Luděk Kovář, Wikimedia Commons

Kaszę jaglaną otrzymuje się z oczyszczonego ziarna prosa. Posiada charakterystyczną żółtą barwę o różnym odcieniu. Nie zawiera glutenu, więc może być stosowana u osób chorych na celiakię i u niemowląt jako jeden z pierwszych posiłków zbożowych  wprowadzanych do diety. Polecana jest w diecie łatwostrawnej.

Zawiera dużą ilość składników mineralnych m.in. magnez, żelazo, potas, cynk, miedź, mangan i selen i dzięki temu działa zasadotwórczo na organizm człowieka. W 100g surowej kaszy jest ok. 350-370 kcal (w zależności od gatunku i sposobu uprawy). Doskonale sprawdzi się w diecie odchudzającej, gdyż zawiera węglowodany w postaci złożonej, które uwalniane powoli, podczas trawienia do krwi, zapewniają dopływ energii na stałym poziomie, niwelując uczucie głodu.

Dla zdrowia…

  • pomaga wyleczyć się z przeziębienia oraz wspiera w walce z innymi infekcjami górnego odcinka układu oddechowego (wysusza nadmiar wydzieliny). Doskonałe domowe lekarstwo.
  • dzięki dużej zawartości krzemu zapobiega odwapnianiu kości. Również korzystnie wpływa na stawy.
  • magnez zawarty w kaszy jaglanej pomaga zredukować stres, wszechobecny w codziennym życiu.
  • żelazo zawarte w kaszy jaglanej, zmniejsza ryzyko wystąpienia anemii. W połączeniu z produktem bogatym w witaminę C, zwiększa się przyswajalność żelaza z produktów roślinnych.
  • lecytyna i witamina E wpływa na pamięć.
  • kompleks witamin z grupy B zawarty w kaszy jaglanej, poprawia przemianę materii, pozytywnie wpływa na koncentrację, wspomaga układ nerwowy i metabolizm.

…i urody

  • wspomniany wcześniej krzem, poprawia stan i wygląd skóry, włosów oraz paznokci.
  • krzem nawilża i uelastycznia skórę oraz łagodzi stany zapalne.
  • kasza jaglana jest bogatym źródłem antyoksydantów, których zadaniem jest chronić organizm przed działaniem wolnych rodników. Więc spowalnia procesy starzenia, poprawia wygląd i zmniejsza ryzyko nowotworów.
  • Według medycyny chińskiej i zasad kuchni pięciu przemian kasza jaglana wykazuje właściwości ocieplające, a przez to wzmacnia osłabiony i wychłodzony organizm.

Ciekawostka

Nie mieszaj kaszy podczas gotowania. Po ugotowaniu i wystudzeniu możesz dodać do niej łyżkę oleju lnianego, który spotęguje jej prozdrowotne właściwości (jest niezwykle bogatym źródłem kwasów omega-3).

Przeczytaj również powiązany artykuł: jaką kaszę wybrać?

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Dietetyk, absolwentka Wyższej Szkoły Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie. Doświadczenie zawodowe zdobyłam w poradniach dietetycznych, oddziałach szpitalnych dla dzieci i dorosłych. Interesuję się edukacją żywieniową, nadwagą i otyłością oraz żywieniem dzieci w wieku 0-3lat.

Komentowanie wyłączone.

Loading...
Udostępnienia