Spożywanie orzechów brazylijskich i innych odmian orzechów codziennie może zapobiegać zwiększaniu masy ciała i zapewniać inne korzyści sercowo-naczyniowe, zgodnie z dwoma oddzielnymi wstępnymi badaniami, które zostaną przedstawione podczas Heart Association’s Scientific Sessions 2018 w Chicago (USA).

spożywanie orzechów

Pytanie nr 1

W jednym z badań analizowano wpływ konsumpcji orzechów i orzeszków ziemnych na masę ciała u mężczyzn i kobiet długoterminowo w USA.

Pytanie nr 2

W drugim badaniu sprawdzono, czy jedzenie orzechów brazylijskich może zwiększyć poczucie sytości i działać korzystnie na poposiłkowe stężenie glukozy i insuliny.

Wpływ spożywania orzeszków ziemnych na masę ciała

W analizie wpływu spożywania orzechów na masę ciała naukowcy analizowali dane o pracownikach służby zdrowia, którzy na początku badania nie mieli chorób przewlekłych. Okazało się, że spożywanie jednej porcji (1 uncji) orzechów lub orzeszków ziemnych, zamiast żywności ogólnie uznawanej za pokarmy o niskiej wartość odżywczej, wiązało się z niższym ryzykiem długotrwałego przyrostu masy ciała i w rezultacie otyłości.

orzeszki ziemne
Orzeszki ziemne | Benjamas Sremugda / 123RF

Spożywanie orzechów oceniano za pomocą kwestionariusza częstotliwości spożycia żywności, przedstawianego uczestnikom co cztery lata w trzech różnych grupach: 25 254 mężczyzn z Health Professionals Follow-up Study oraz 53 541 kobiet z Nurse’s Health Study i 47 255 kobiet z Nurse’s Health Study II.

Wnioski

Ustalenia wykazały, że:

  • Spożywanie dziennej porcji wszelkiego rodzaju orzechów lub orzeszków ziemnych wiązało się z mniejszym ryzykiem zwiększenia masy ciała lub otyłości w ciągu czterech lat.
  • Zastępowanie każdego dnia jednej porcji czerwonego mięsa, przetworzonego mięsa, frytek, deserów lub chipsów ziemniaczanych jedną porcją orzechów wiązało się z mniejszym przyrostem masy w ciągu czterech lat.
Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  Alergia na orzeszki ziemne może być leczona za pomocą probiotyków

Porcja orzechów jest zdefiniowana jako jedna uncja (ok. 28g) całych orzechów lub dwóch łyżek masła orzechowego. „Ludzie często postrzegają orzechy jako produkty o wysokiej zawartości tłuszczu i wartości kalorycznej, więc nie traktują ich jako zdrowe przekąski, ale w rzeczywistości są one związane z mniejszą masą ciała i dobrym samopoczuciem” – jak powiedział dr Xiaoran Liu, pierwszy autor badania i pracownik naukowy Harvard School of Public Health w Bostonie. Zmniejszenie masy ciała obniża także ryzyko występowania chorób układu sercowo-naczyniowego.

Czy spożycie orzechów brazylijskich zwiększa uczucie sytości?

W analizie na temat orzechów brazylijskich, przeprowadzonym na Uniwersytecie Stanowym w San Diego w 2017 r. badano 22 zdrowych dorosłych (20 kobiet i dwóch mężczyzn) w wieku 20 lat lub starszych o średnim wskaźniku masy ciała 22,3 kg/m2. Badani spożywali 36 gramów precli lub 20gramów orzechów brazylijskich (około pięciu orzechów) oprócz ich zwyczajowej diety. Orzechy brazylijskie i precle miały w przybliżeniu taką samą ilość kilokalorii i sodu.

orzechy brazylijskie
orzechy brazylijskie | handmadepictures / 123RF

Wnioski

Badanie wykazało:

  • Zarówno orzechy brazylijskie, jak i precle znacznie zwiększyły poczucie sytości po posiłku i zmniejszyły uczucie głodu, jednak odczucie sytości było znacznie bardziej wyraźne po konsumpcji orzechów.
  • Spożywanie precli spowodowało znaczny wzrost stężenia glukozy we krwi i insuliny po 40 minutach od posiłku, w porównaniu z początkiem badania, podczas gdy spożywanie orzechów brazylijskich nie powodowało znaczącego wzrostu stężenia glukozy we krwi lub insuliny.

Autorzy komentują: „Podczas gdy zarówno orzechy brazylijskie, jak i precle zwiększyły poczucie sytości po ich zjedzeniu, konsumpcja orzechów brazylijskich ustabilizowała poposiłkowe stężenie glukozy i insuliny we krwi, co może być korzystne w prewencji cukrzycy i zarządzaniu masą ciała”.

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  Wysokotłuszczowa dieta śródziemnomorska

Orzechy brazylijskie są jednym z najbardziej znanych dietetycznych źródeł selenu, który jak naukowcy zauważają we wcześniejszych badaniach może być związany z poprawą poposiłkowej odpowiedzi glukozy i insuliny.

W badaniu orzechów brazylijskich tylko 9% uczestników stanowili mężczyźni, więc jak sugerują naukowcy wyniki nie powinny być uogólnione do populacji męskiej.

Źródło: https://www.sciencedaily.com/releases/2018/11/181105081742.htm

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Małgorzata Wilkowska

Absolwentka WSR w Warszawie na kierunku dietetyka, obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku. Zainteresowania: psychodietetyka, dietetyka kliniczna, dietetyka pediatryczna oraz edukacja żywieniowa.