Spożywanie orzechów brazylijskich i innych odmian orzechów codziennie może zapobiegać zwiększaniu masy ciała i zapewniać inne korzyści sercowo-naczyniowe, zgodnie z dwoma oddzielnymi wstępnymi badaniami, które zostaną przedstawione podczas Heart Association’s Scientific Sessions 2018 w Chicago (USA).

spożywanie orzechów

Pytanie nr 1

W jednym z badań analizowano wpływ konsumpcji orzechów i orzeszków ziemnych na masę ciała u mężczyzn i kobiet długoterminowo w USA.

Pytanie nr 2

W drugim badaniu sprawdzono, czy jedzenie orzechów brazylijskich może zwiększyć poczucie sytości i działać korzystnie na poposiłkowe stężenie glukozy i insuliny.

Wpływ spożywania orzeszków ziemnych na masę ciała

W analizie wpływu spożywania orzechów na masę ciała naukowcy analizowali dane o pracownikach służby zdrowia, którzy na początku badania nie mieli chorób przewlekłych. Okazało się, że spożywanie jednej porcji (1 uncji) orzechów lub orzeszków ziemnych, zamiast żywności ogólnie uznawanej za pokarmy o niskiej wartość odżywczej, wiązało się z niższym ryzykiem długotrwałego przyrostu masy ciała i w rezultacie otyłości.

orzeszki ziemne
Orzeszki ziemne | Benjamas Sremugda / 123RF

Spożywanie orzechów oceniano za pomocą kwestionariusza częstotliwości spożycia żywności, przedstawianego uczestnikom co cztery lata w trzech różnych grupach: 25 254 mężczyzn z Health Professionals Follow-up Study oraz 53 541 kobiet z Nurse’s Health Study i 47 255 kobiet z Nurse’s Health Study II.

Wnioski

Ustalenia wykazały, że:

  • Spożywanie dziennej porcji wszelkiego rodzaju orzechów lub orzeszków ziemnych wiązało się z mniejszym ryzykiem zwiększenia masy ciała lub otyłości w ciągu czterech lat.
  • Zastępowanie każdego dnia jednej porcji czerwonego mięsa, przetworzonego mięsa, frytek, deserów lub chipsów ziemniaczanych jedną porcją orzechów wiązało się z mniejszym przyrostem masy w ciągu czterech lat.
Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  Ile zarabia dietetyk (2018)

Porcja orzechów jest zdefiniowana jako jedna uncja (ok. 28g) całych orzechów lub dwóch łyżek masła orzechowego. „Ludzie często postrzegają orzechy jako produkty o wysokiej zawartości tłuszczu i wartości kalorycznej, więc nie traktują ich jako zdrowe przekąski, ale w rzeczywistości są one związane z mniejszą masą ciała i dobrym samopoczuciem” – jak powiedział dr Xiaoran Liu, pierwszy autor badania i pracownik naukowy Harvard School of Public Health w Bostonie. Zmniejszenie masy ciała obniża także ryzyko występowania chorób układu sercowo-naczyniowego.

Czy spożycie orzechów brazylijskich zwiększa uczucie sytości?

W analizie na temat orzechów brazylijskich, przeprowadzonym na Uniwersytecie Stanowym w San Diego w 2017 r. badano 22 zdrowych dorosłych (20 kobiet i dwóch mężczyzn) w wieku 20 lat lub starszych o średnim wskaźniku masy ciała 22,3 kg/m2. Badani spożywali 36 gramów precli lub 20gramów orzechów brazylijskich (około pięciu orzechów) oprócz ich zwyczajowej diety. Orzechy brazylijskie i precle miały w przybliżeniu taką samą ilość kilokalorii i sodu.

orzechy brazylijskie
orzechy brazylijskie | handmadepictures / 123RF

Wnioski

Badanie wykazało:

  • Zarówno orzechy brazylijskie, jak i precle znacznie zwiększyły poczucie sytości po posiłku i zmniejszyły uczucie głodu, jednak odczucie sytości było znacznie bardziej wyraźne po konsumpcji orzechów.
  • Spożywanie precli spowodowało znaczny wzrost stężenia glukozy we krwi i insuliny po 40 minutach od posiłku, w porównaniu z początkiem badania, podczas gdy spożywanie orzechów brazylijskich nie powodowało znaczącego wzrostu stężenia glukozy we krwi lub insuliny.

Autorzy komentują: „Podczas gdy zarówno orzechy brazylijskie, jak i precle zwiększyły poczucie sytości po ich zjedzeniu, konsumpcja orzechów brazylijskich ustabilizowała poposiłkowe stężenie glukozy i insuliny we krwi, co może być korzystne w prewencji cukrzycy i zarządzaniu masą ciała”.

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  Alergia na orzeszki ziemne może być leczona za pomocą probiotyków

Orzechy brazylijskie są jednym z najbardziej znanych dietetycznych źródeł selenu, który jak naukowcy zauważają we wcześniejszych badaniach może być związany z poprawą poposiłkowej odpowiedzi glukozy i insuliny.

W badaniu orzechów brazylijskich tylko 9% uczestników stanowili mężczyźni, więc jak sugerują naukowcy wyniki nie powinny być uogólnione do populacji męskiej.

Źródło: https://www.sciencedaily.com/releases/2018/11/181105081742.htm

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Małgorzata Wilkowska

Absolwentka WSR w Warszawie na kierunku dietetyka, obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku. Zainteresowania: psychodietetyka, dietetyka kliniczna, dietetyka pediatryczna oraz edukacja żywieniowa.

Yes No