Kofeina w diecie sportowca

Kofeina wykazuje działanie psychoaktywne na ośrodkowy układ nerwowy. Pozytywnie wpływa na przyspieszenie metabolizmu, zmniejszenie odczuwania zmęczenia i poprawę koncentracji. Innymi funkcjami kofeiny są między innymi: działanie jako neuroprzekaźnik w OUN, zwiększanie wydzielania neuroprzekaźników takich jak dopamina, adrenalina, serotonina oraz nasilanie działania glikogenolizy i lipolizy.

Kofeina wspomaga zawodników sportów:

  • O wysokiej intensywności np. pływanie,
  • Wytrzymałościowych np. biegi długodystansowe,
  • Siłowo-szybkościowych np. piłka nożna.

Zalecane dawki kofeiny są indywidualne. Wiele badań stwierdza, że poprawa wystąpiła przy dawce 3 mg/kg m.c. Podawanie dawek w wysokości 3 mg nie wywołuje zmian w pracy serca i poziomu mleczanów. Górną granicą ilości kofeiny jest 6 mg/kg m.c. Taka ilość wiąże się z silnym działaniem odwadniającym.

pixabay, cc0

Objawy nadmiernego spożycia kofeiny:

  • Nerwowość,
  • Obniżenie koncentracji,
  • Zaburzenia snu,
  • Zaburzenie żołądkowo-jelitowe,

Przedawkowanie kofeiny wiąże się z przyspieszeniem pracy serca, zwiększeniem diurezy, wymiotami i osłabieniem.

Zalecenia dotyczące spożycia kofeiny:

  • Zalecana dawka 3-6 mg/kg m.c.,
  • Przed meczem lub zawodami należy spożyć kofeinę na 25-45 minut przed rozpoczęciem,
  • Spożywaj kawę mieloną.
5/5 (1)

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Jestem absolwentem studiów o kierunku dietetyka. Od 15 lat czynnie uprawiam piłkę nożną oraz jestem trenerem dzieci i młodzieży w tej dyscyplinie. Jako dietetyk pracuję w akademii piłkarskiej gdzie zajmuję się edukacją zdrowotną rodziców i zawodników, kreowaniem zdolności wysiłkowych przez trening oraz prawidłowe odżywianie oraz dietoterapią. Stale pragnę się rozwijać, uczestniczę w kursach i konferencjach. Poświęcam każdą wolną chwilę na edukację dietetyczną, medyczną, psychologiczną oraz sportową.

Loading...
Udostępnienia