RYBY: Zalecenia a nowe wyniki badań

ryby wyniki badań

Do gatunków ryb morskich najzasobniejszych w tłuszcze należą makrela, śledź, tuńczyk, łosoś, sardynki, halibut, zaś wśród słodkowodnych przede wszystkim pstrąg. Oleje rybne są szeroko badane przez środowiska związane z medycyną i ochroną zdrowia ze względu na swoje prozdrowotne walory.

Kwasy tłuszczowe w rybach

Na uwagę zasługują przede wszystkim dwa kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3 zawarte z tłuszczu rybim, a są to: kwas dokozaheksaenowy (DHA) i kwas eikozapentaenowy (EPA).

Filety z tłustych ryb zawierają do 30% kwasów tłuszczowych, ich ilość może różnić się w zależności od gatunku ryby i części kulinarnej. Ryby białe są przeważnie mniej zasobne w tłuszcze – a najwyższe ich stężenie notowane jest w wątrobie tych zwierząt. Tłuste ryby poza dobroczynnymi tłuszczami są dobrym źródłem pełnowartościowego białka a także witaminy A oraz D3.

Zalecenia spożycia ryb a wyniki badań

Środowiska medyczne zalecają spożywanie zarówno tłustych ryb, jak i produkowanych z nich suplementów diety, z uwagi na rzekome korzyści dla zdrowia – jednak badania przeprowadzone w przeciągu ostatniej dekady przyniosły mieszane rezultaty w zakresie korzyści płynących dla zdrowia w wyniku spożycia tłuszczów rybnych.

Kwasy omega 3 a rak prostaty

Badania są niejednoznaczne. Wykazano, że kwasy omega 3 zmniejszają ryzyko rozwoju raka prostaty u mężczyzn, którzy przestrzegają diety o niskiej podaży tłuszczów – ale także mogą zwiększać ryzyko wystąpienia złośliwej postaci tego nowotworu. W artykule opublikowanym w Journal of the National Cancer Institute wykazano, że wzrost spożycia tłuszczów rybnych zwiększa ryzyko wystąpienia raka prostaty o 71% a pozostałych nowotworów o 43%.

Kwas DHA czy przeciwdziała depresji poporodowej?

Oleje rybne zapobiegają występowaniu objawów depresji poporodowej, o ile pochodzą z żywności, a nie suplementów diety – wykazało badanie przeprowadzone na University of Connecticut School of Nursing.

Oleje rybne a ochrona układu krążenia

Z przeprowadzonej metaanalizy, obejmującej 70 tysięcy osób, opublikowanej w Journal of the American Medical Association wynika, iż spożycie suplementów olejów rybich nie obniża ryzyka wystąpienia zawał serca ani wylewu, czy przedwczesnej śmierci

Oleje rybne a SM

Czy oleje rybne mogą poprawić stan zdrowia pacjentów ze stwardnieniem rozsianym (SM)?

Istnieje przekonanie, że oleje rybne mogą wspomóc terapię stwardnienia rozsianego. Badania przeprowadzone w 2012 roku na Uniwersytecie Medycznym w Bergen (Norwegia) wykazały, że podaż kwasów omega 3 pacjentom z SM nie przynosi poprawy stanu zdrowia tych osób.

Zobacz również
dobre tłuszcze

 

 

Prewencja przed chorobą Alzheimera

Przez wiele lat istniała teoria, że regularne spożywanie olejów rybnych może powstrzymać rozwój choroby Alzheimera. Badanie z 2010 roku obaliło ten pogląd wykazując, że grupa badanych otrzymujących oleje omega 3 oraz grupa przyjmujących placebo, nie różniły się w prewencji tego schorzenia. Badanie z 2007 roku opublikowane w Neurology wykazało natomiast, że dieta bogata w ryby, warzywa i owoce zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera.

Oleje rybne korzystnie wpływają na pamięć?

Wykazano, że kwasy omega 3 korzystnie wpływają na zdolności uczenia się i zapamiętywania młodych osób dorosłych  (badanie z 2012 roku opublikowane przez Journal PLOS)

 

 

Jakie są inne źródła kwasów omega 3 w diecie?

Poza tłustymi gatunkami ryb kwasy te obecne są także w siemieniu lnianym, oleju konopnym, spirulinie, orzechach włoskich, jajkach, nasionach chia.

Kwasy omega 3 są istotnym składnikiem diety, dlatego warto dostarczać ich z różnych źródeł, które poza tymi tłuszczami niosą ze sobą bogactwo witamin i składników mineralnych.