RYBY: Zalecenia a nowe wyniki badań

Do gatunków ryb morskich najzasobniejszych w tłuszcze należą makrela, śledź, tuńczyk, łosoś, sardynki, halibut, zaś wśród słodkowodnych przede wszystkim pstrąg. Oleje rybne są szeroko badane przez środowiska związane z medycyną i ochroną zdrowia ze względu na swoje prozdrowotne walory.

Kwasy tłuszczowe w rybach

Na uwagę zasługują przede wszystkim dwa kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3 zawarte z tłuszczu rybim, a są to: kwas dokozaheksaenowy (DHA) i kwas eikozapentaenowy (EPA).

Filety z tłustych ryb zawierają do 30% kwasów tłuszczowych, ich ilość może różnić się w zależności od gatunku ryby i części kulinarnej. Ryby białe są przeważnie mniej zasobne w tłuszcze – a najwyższe ich stężenie notowane jest w wątrobie tych zwierząt. Tłuste ryby poza dobroczynnymi tłuszczami są dobrym źródłem pełnowartościowego białka a także witaminy A oraz D3.

Zalecenia spożycia ryb a wyniki badań

Środowiska medyczne zalecają spożywanie zarówno tłustych ryb, jak i produkowanych z nich suplementów diety, z uwagi na rzekome korzyści dla zdrowia – jednak badania przeprowadzone w przeciągu ostatniej dekady przyniosły mieszane rezultaty w zakresie korzyści płynących dla zdrowia w wyniku spożycia tłuszczów rybnych.

Kwasy omega 3 a rak prostaty

Badania są niejednoznaczne. Wykazano, że kwasy omega 3 zmniejszają ryzyko rozwoju raka prostaty u mężczyzn, którzy przestrzegają diety o niskiej podaży tłuszczów – ale także mogą zwiększać ryzyko wystąpienia złośliwej postaci tego nowotworu. W artykule opublikowanym w Journal of the National Cancer Institute wykazano, że wzrost spożycia tłuszczów rybnych zwiększa ryzyko wystąpienia raka prostaty o 71% a pozostałych nowotworów o 43%.

Kwas DHA czy przeciwdziała depresji poporodowej?

Oleje rybne zapobiegają występowaniu objawów depresji poporodowej, o ile pochodzą z żywności, a nie suplementów diety – wykazało badanie przeprowadzone na University of Connecticut School of Nursing.

Oleje rybne a ochrona układu krążenia

Z przeprowadzonej metaanalizy, obejmującej 70 tysięcy osób, opublikowanej w Journal of the American Medical Association wynika, iż spożycie suplementów olejów rybich nie obniża ryzyka wystąpienia zawał serca ani wylewu, czy przedwczesnej śmierci

Oleje rybne a SM

Czy oleje rybne mogą poprawić stan zdrowia pacjentów ze stwardnieniem rozsianym (SM)?

Istnieje przekonanie, że oleje rybne mogą wspomóc terapię stwardnienia rozsianego. Badania przeprowadzone w 2012 roku na Uniwersytecie Medycznym w Bergen (Norwegia) wykazały, że podaż kwasów omega 3 pacjentom z SM nie przynosi poprawy stanu zdrowia tych osób.

Prewencja przed chorobą Alzheimera

Przez wiele lat istniała teoria, że regularne spożywanie olejów rybnych może powstrzymać rozwój choroby Alzheimera. Badanie z 2010 roku obaliło ten pogląd wykazując, że grupa badanych otrzymujących oleje omega 3 oraz grupa przyjmujących placebo, nie różniły się w prewencji tego schorzenia. Badanie z 2007 roku opublikowane w Neurology wykazało natomiast, że dieta bogata w ryby, warzywa i owoce zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera.

Oleje rybne korzystnie wpływają na pamięć?

Wykazano, że kwasy omega 3 korzystnie wpływają na zdolności uczenia się i zapamiętywania młodych osób dorosłych  (badanie z 2012 roku opublikowane przez Journal PLOS)

Jakie są inne źródła kwasów omega 3 w diecie?

Poza tłustymi gatunkami ryb kwasy te obecne są także w siemieniu lnianym, oleju konopnym, spirulinie, orzechach włoskich, jajkach, nasionach chia.

Kwasy omega 3 są istotnym składnikiem diety, dlatego warto dostarczać ich z różnych źródeł, które poza tymi tłuszczami niosą ze sobą bogactwo witamin i składników mineralnych.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Redaktor Dietetycy.org.pl

Udostępnienia