Dieta Niskosodowa

DIETA NISKOSODOWA – czyli jemy zdrowo i smacznie!

Na świecie mamy wiele popularnych diet, które przykuwają naszą uwagę. Wymienić można przynajmniej powszechnie uważaną za niezdrową dietę Kopenhaską po dietę Dukana (wysokobiałkową), czy South Beach (niskowęglowodanową).

Dzienne spożycie soli kuchennej (chlorku sodu – NaCl) to zaledwie 5g, co odpowiada jednej płaskiej łyżeczce. Całkowite wyeliminowanie tego składnika graniczy z cudem, gdyż występuje w ¾ produktów przetworzonych występujących na rynku.

Jakich produktów szczególnie powinniśmy unikać przy diecie niskosodowej?

  • Zupy i sosy w proszku
  • słone wędliny
  • konserwy
  • kiełbasy (szczególnie suche)
  • żółte oraz pleśniowe sery
  • ulubione przekąski typu: chipsy, orzeszki, krakersy
  • ogórki kiszone
  • tradycyjne pieczywo pszenne

CZYTAJMY ETYKIETY!

Jon sodowy znajduje się także w jogurtach (nabiale) oraz margarynach (tłuszczach).

A zatem.. Jaka jest dzienna racjonalna dawka spożycia soli kuchennej – by było zdrowo?

Prawda jest drastyczna – jest to zaledwie 3-4g/doba, czyli ½ łyżeczki.

A co ze ZDROWYMI, ziołowymi zamiennikami?

 – KOPER – gałązki kopru mają anyżowy, słodko-korzenny smak. Preferowany do marynowania mięs, ryb oraz warzyw, a także do przygotowania sałatek.

PIEPRZ – czarny pieprz, bardzo aromatyczny, piekący w smaku, zatem biały – bardziej łagodny.

PIETRUSZKA – delikatny aromat idealny podkreślający smak sałatek, surówek, przekąsek oraz sosów.

GOŹDZIKI – zazwyczaj niedoceniane, jednakże prezentują się bogatym aromatem oraz cierpko-słodkawym smakiem. Stosowany do przygotowania mięs, ryb, wędlin oraz sosów.

BAZYLIA – zielone listki dodadzą potrawie orzeźwiającego smaku, zaś fioletowe lekko ostrego posmaku.

IMBIR – słodkawy, z nutą drewna aromat, idealnie podkreśla smak potrawom mięsnym, rybnym oraz warzywnych.

A także: kolendra, rozmaryn, mięta, majeranek, szałwia oraz estragon.

Tak wiele zamienników, a my trujemy się potoczną „białą śmiercią”, która rozwija m.in. udar mózgu, wylewu, miażdżycy i innych chorób serca.

PAMIĘTAJ!

Nadmiar soli wypłukuje z Twojego organizmu potas oraz magnez, co prowadzi do spowolnienia metabolizmu, powodując obrzęki przez zalegającą wodę w Twoim organizmie.

To Ty decydujesz, co zajdzie się na Twoim talerzu – zacznij zmiany na lepsze, już dziś !

Hanna Dolińska

Jestem studentką drugiego roku, dietetyki -na Wyższej Szkole Zdrowia, Urody i Edukacji w Poznaniu. Już od czasów gimnazjum moją pasją był sport, żywienie oraz nowości dotyczące zdrowego stylu życia. Jestem również trenerem personalnym. Żadna praca nie jest mi obca oraz straszna - "życie jest zbyt krótkie, by czegoś sobie odmawiać".

Latest posts by Hanna Dolińska (see all)



Dodaj komentarz