Teraz czytasz
Dodatek przypraw do posiłku dla zdrowia – nowe badanie

Dodatek przypraw do posiłku dla zdrowia – nowe badanie

Małgorzata Wilkowska
przyprawy

Dodatek mieszanki przypraw do posiłku to dobry sposób nie dość, że na pyszny posiłek, to także bardziej wartościowy pod względem odżywczym, jak sugerują nowe badania Penn State University. Wyniki opublikowano w „Journal of Nutrition”.

W najnowszej analizie badacze zauważyli, że kiedy uczestnicy spożywali posiłek bogaty w tłuszcze i węglowodany z dodatkiem 6 g mieszanki przyprawowej, mieli niższe poziomy dla markerów stanu zapalnego w porównaniu do tego, gdy badani spożywali posiłek z mniejszą ilością przypraw lub bez ich dodatku.

Poprzednie analizy:

Według naukowców już analizy przeprowadzane w przeszłości łączyły wiele różnych przypraw, takich jak imbir i kurkuma, z właściwościami przeciwzapalnymi. Natomiast, przewlekły stan zapalny był wcześniej wiązany ze schorzeniami, takimi jak nowotwory, choroby układu sercowo-naczyniowego oraz nadwaga i otyłość.  Z innych analiz wywnioskowano, że stan zapalny może gwałtownie wzrosnąć po konsumpcji posiłku o wysokiej zawartości tłuszczów lub cukru.

przyprawy zioła
Alexander Raths / 123RF

Charakterystyka i metody badania:

W eksperymencie wzięło udział niepalących 12 mężczyzn w wieku od 40 do 65 lat z nadwagą lub otyłością oraz co najmniej jednym czynnikiem ryzyka rozwoju schorzeń układu sercowo-naczyniowych (zaburzenia lipidowe, zbyt wysokie ciśnienie tętnicze, podwyższona glukoza na czczo, podwyższony poziom białka CRP). Naukowcy zastosowali do analizy mieszankę następujących przypraw: bazylii, liścia laurowego, czarnego pieprzu, cynamonu, kolendry, kminku, imbiru, oregano, pietruszki, czerwonej papryki, rozmarynu, tymianku i kurkumy. Posiłkiem testowym było kokosowe curry z kurczakiem, muffinka kukurydziana i herbatnik cynamonowy.

W losowej kolejności każdy uczestnik spożył trzy wersje posiłku o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych i węglowodanów (ok. 1000 kcal, 33% energii z tłuszczów nasyconych i 36% energii z węglowodanów) w ciągu trzech dni. Wersje posiłków były następujące: bez dodatku przypraw, z dodatkiem 2 g mieszanki przypraw oraz dodatkiem 6 g mieszanki przypraw.

Badacze pobierali próbki krwi przed oraz po każdym posiłku co godzinę w ciągu czterech godzin, aby przeanalizować poziomy markerów stanu zapalnego. Hodowano także białe krwinki i stymulowano je, aby komórki reagowały na bodziec zapalny, podobnie jak w przypadku infekcji. 

Zobacz również
ostre jedzenie

przyprawy
Seksak Kerdkanno / 123RF

Wyniki i wnioski:

Badacze zauważyli, że poziomy prozapalnych cytokin uległy zmniejszeniu po konsumpcji posiłku z dodatkiem 6 g przypraw w porównaniu do posiłku zawierającego 2 g przypraw lub bez ich dodatku. Mimo, że badacze nie mogą być pewni, która przyprawa lub kombinacja danych przypraw przyczyniła się do powyższego efektu, ani nie mogą zdefiniować dokładnego mechanizmu wpływającego na zależność, informują, że wyniki sugerują, że przyprawy mają właściwości przeciwzapalne, które pomagają zwalczać stan zapalny spowodowany dietą o wysokiej zawartości węglowodanów i tłuszczów. W przyszłości badania będą kontynuowane.

Źródło: Connie J Rogers, Penny M Kris-Etherton, Kristina S Petersen, Ester S Oh. Spices in a High-Saturated-Fat, High-Carbohydrate Meal Reduce Postprandial Proinflammatory Cytokine Secretion in Men with Overweight or Obesity: A 3-Period, Crossover, Randomized Controlled Trial. The Journal of Nutrition, 2020;

0 0 głosuj
Oceń artykuł :-)
1 Komentarz
Najnowszy
Najstarszy Najwięcej głosów
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie swoje komentarze