Sól w diecie dziecka

Sól w wysoko rozwiniętych społeczeństwach jest bardzo dużym problemem. Zjadamy jej zbyt dużo, a nasze nawyki przekazujemy dzieciom. Nadmiar spożywania tego dodatku może powodować wiele chorób w późniejszym wieku. Rodzice nie zdają sobie sprawy, że sól podnosi ciśnienie krwi oraz jest pośrednio związana z nadwagą i otyłością, które są coraz częstsze u dzieci.

Sól a niemowlę

Warto zwrócić uwagę na ten problem już w przypadku niemowląt. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Bristol w Wielkiej Brytanii pokazały, że 70% angielskich dzieci spożywa dwukrotnie więcej soli niż zalecana dawka już w wieku 8 miesięcy. Takie odżywianie nie tylko utrwala nieprawidłowe nawyki żywieniowe, które zwiększają ryzyko zachorowań na choroby serca czy nadciśnienie tętnicze, ale także może powodować uszkodzenie jeszcze rozwijających się nerek. Nasza dieta jest zbliżona do naszych sąsiadów z wysp i dlatego wyniki tych badań są niezwykle niepokojące. Warto zatem pamiętać, że gdy przyrządzamy posiłki dla najmłodszych nie doprawiajmy ich jak dla siebie. Dobrze jest zrezygnować całkowicie z soli jeśli gotujemy warzywa. Wtedy dziecko pozna ich prawdziwy smak, co zaprocentuje w przyszłości. Niemowlęta karmione piersią sód otrzymują w mleku matki. Dla niemowlaka dzienna dawka tego pierwiastka to 0,4 g.

Dzieci w wieku 1-3 lat

Wraz ze wzrostem zwiększa się zapotrzebowanie na sód, jednak ze względu na jego wszędobylskość nie należy się martwić jego niedoborem. Dzieci w wieku 1 – 3 lat potrzebują 0,75g sodu dziennie. Jest to prawie dwa razy więcej niż w przypadku niemowląt, ale taką ilość zawierają trzy kromki suchego chleba. Warto też pamiętać, że to właśnie jest czas kształtowania nawyków żywieniowych i smaków. Apetyt na słone i słodkie jest nawykiem, którego uczymy się od najmłodszych lat, a którego ciężko się pozbyć. Pierwszą zasadą do dobrych nawyków żywieniowych jest czytanie etykiet.

Sól w dziecięcej diecie

Zdziwić się można w jakich produktach znajdziemy sól. Jest ona ukryta nie tylko w tych oczywistych, czyli wędlinach, pieczywie czy daniach gotowych, ale także w płatkach śniadaniowych. Po drugie zabierz ze stołu solniczkę i wszelkie dodatki zawierające sól, np. maggi. Dzieci często sięgają po nie tylko dlatego, że robią tak rodzice, a nie dlatego, że ich potrzebują. Dawka sodu dla dzieci 4 -6 lat to 1 g, a dla 7 – 9 to 1,2 g.

Zbyt duża ilość soli w diecie dzieci jest niezwykle niebezpieczna ze względu na małe rozmiary ciała i małą objętość krwi. Ponadto ich naczynia krwionośne są zdecydowanie słabsze i delikatniejsze niż u dorosłych. Jony sodowe powodują zatrzymanie wody w organizmie co skutkuje obrzękami, zwiększeniem objętości krwi oraz innych płynów ustrojowych. To natomiast najkrótsza droga do nadciśnienia i innych poważnych schorzeń. Innym problemem nadmiernego spożycia soli jest wydalanie przez sód wapnia wraz z moczem. Skutkiem tego jest ich demineralizacja i blokada przyrostu masy kości. Najlepiej więc od najmłodszych lat zamienić zwykłą sól na himalajską lub na zioła, które zdecydowania mają lepszy wpływ na nasz organizm.

Czytaj także:

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Jestem absolwentką SGGW w Warszawie na kierunku Technologia żywności i żywienie człowieka z dodatkowymi kursami dietetyka i psychodietetyka. Pomagam stworzyć właściwe nawyki żywieniowe oraz realizuję swoją pasję poprzez tworzenie treści na temat zdrowego odżywiania.

Loading...
Udostępnienia